“Gelukkig nieuw-schooljaar” het klinkt misschien wat bijzonder. Toch vind ik het eigenlijk heel normaal. De meeste leerkrachten en leerlingen hebben 4 tot 6 weken lang afstand kunnen nemen van school en onderwijs. Vandaag begint echter het schooljaar in midden-Nederland weer.
Mijn (nieuwe) werktas ligt al te wachten, m’n brooddoos staat klaar, flesje water is gevuld en het fruit zit al in mijn tas. Ik ben er weer klaar voor: het nieuwe schooljaar.
De afgelopen week ben ik al met en op school bezig geweest: lokaal inrichten, ICT-voorbereidingen, studiemomenten en het voorbereiden van lessen en materialen.
Een nieuw schooljaar is altijd weer spannend, maar ook leuk. Ik mag weer deel uitmaken van 40 weken in het leven van mijn leerlingen.
Bij de start van dit schooljaar is er op onze school een grote focus op gedrag en sociale vorming. We hebben ons gedragsprotocol volledig herzien en voor een groot deel aangepast door dit schooljaar. Daarnaast maken we een frisse doorstart door (eindelijk…) te gaan werken met de vernieuwde mappen van onze methode voor sociale vorming ‘Vreedzame School’ van de CED-groep.
In deze methode wordt het eerste blok (10 lessen) gegeven in twee weken tijd. Dit jaar hebben we daarbij nog een extra impuls: de ‘Gedragsdag’. Eén dag lang wordt er niets gedaan aan andere vakken dan sociale vorming. De gehele school is aan de slag met sociale opdrachten en activiteiten, er is een klassenlunch waarbij ieder kind een voedingsmiddel verzorgt, er is een sketch, een videoverslag van de dag en de schooldag wordt door de hele school gezamenlijk afgesloten met een lied.’s Avonds is er tijdens de avondmaaltijd voor de leerkrachten een lezing en daarna is er een lezing voor ouders. Aansluitend is er een nieuwsjaarsborrel (zonder champagne….) om op een informele manier kennis te maken met elkaar. Het doel van deze dag is gezamenlijk onderschrijven wat “onze manieren zijn”.
Ik heb deze dag, samen met mijn collega gedragsspecialist en directeur, mogen organiseren. Spannend! Mijn wens is dat het bijdraagt aan een stimulerend en positief nieuw schooljaar op mijn school.
Wij pakken het dit jaar groots aan, maar ook wanneer er op school geen ruimte is voor een grootse aanpak, is het belangrijk om goed stil te staan bij de groepsvorming de komende weken. Schrijf de schoolregels (maximaal 5) en jouw groepsregels (maximaal 5) op en ga deze inoefenen met de leerlingen. Verwacht niet dat ze dit al kunnen, rekenen moeten ze immers ook aanleren, dit zelfde geld voor gedrag!
Sta voor schooltijd bij de deur, geef de leerlingen een hand en heet ze welkom in dit nieuwe schooljaar (in jouw klas). Besteed tijd aan extra groepsvormende opdrachten zoals levend memory (kies een duo waarmee je weinig contact hebt), Kennismakingsbingo (pinterest), complimentenspel (pinterest) zonnetje van de week en dergelijke. Laat de kinderen afspraken maken over welk gedrag zij graag willen in de klas, zodat zij kunnen werken. Schrijf ook deze op en hang het op in het lokaal. Maak een mooie verjaardagskalender en klassendeur waardoor het lokaal ook echt een herkenbare, veilige plek wordt voor de leerlingen. Wees daarbij zelf consequent, eerlijk en blijf de regels inoefenen. Jij doet ertoe!
Ik wens alle leerlingen, ouders en leerkrachten een leerzaam, vernieuwend, inspirerend, maar bovenal voorspoedig schooljaar 2016-2017 toe!