Van 22 januari tot en met 1 februari is het weer tijd voor de voorleesdagen. Tijdens deze dagen is er veel aandacht voor voorlees- en prentenboeken. Ook is er jaarlijks een prentenboek van het jaar. Bij de voorleesdagen 2020 is dat Moppereend.
Voorleesdagen 2020
De voorleesdagen
De voorleesdagen is een campagne van stichting Lezen en stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). Tijdens deze dagen zijn er verschillende initiatieven in Nederland. Zo zijn er voorleesontbijtjes, lezen bekende Nederlanders voor en worden op basisscholen, kinderdagverblijven en in bibliotheken en boekhandels diverse activiteiten georganiseerd. Voorlezen is een basis voor het laten groeien van de woordenschat van kinderen, voor het leesplezier en voor het latere lezen. De voorleesdagen sluiten ook aan bij de campagne lees 15 minuten per dag.
De prentenboek top tien
Ieder jaar worden er tien prentenboeken geselecteerd die deel uitmaken van de zogenoemde prentenboeken top tien. Deze boeken zijn gevarieerd in thema en niveau.
- spelen tot het donker wordt
- zo moe en toch klaarwakker
- de hapgrage krokodil
- deze ridder zegt nee
- een schildpad was zijn schildje kwijt
- van 1 tot 10
- de boer en de dierenarts
- de grote vijf
- Otto groot, Otto klein
- Moppereend
In het speciale lespakket van de voorleesdagen zijn voor iedere van deze boeken lesideeën en voorleestips uitgewerkt.
Ideeën voor de voorleesdagen
Organiseer het zo dat er iedere dag van de voorleesdagen een opa, oma, papa, mama of bekende plaatsgenoot op school een prentenboek voor komt lezen. Ook kun je leerlingen uit de midden- of bovenbouw vragen of zij kunnen voorlezen aan groepjes leerlingen.
Lees gedurende de voorleesdagen 2020 diverse prentenboeken voor. Vraag de leerlingen wat ze leuk vinden aan het boek en wat ze minder leuk vinden. Laat ze hierbij kiezen uit meerdere smiley’s. Welk boek vinden de meeste leerlingen in de groep leuk?
Laat de leerlingen zelf een prentenboek knutselen. Laat de kinderen de prenten maken en schrijf er de teksten bij die de leerlingen er graag bij willen hebben staan. Misschien kun je dit doen met een creatief moment waarbij leerlingen uit groep 8 komen helpen, zodat deze leerlingen samen met kleuters een eigen prentenboek maken.
Laat alle leerlingen één prentenboek meenemen van huis en laat ze vertellen waar het boek over gaat en waarom ze het mooi vinden. Deze activiteit zou ik zelf opdelen over meerdere dagen, zodat de leerlingen niet te lang naar elkaar hoeven te luisteren.
……………..en natuurlijk lees je zelf ook zoveel mogelijk voor deze dagen!
Heb jij nog leuke ideeën of tips voor deze dagen?
uitgelichte afbeelding: Aline Dassel via Pixabay