Na een vakantie wordt er vaak een kring gehouden waarbij iedereen naar elkaar moet luisteren. De groep kan hiervan genieten, maar de tijdsduur van een dergelijke kring is vaak erg lang. Het vakantievragen bordspel is een werkvorm om de ‘gewone’ vakantiekring eens anders vorm te geven.
Vakantievragen bordspel
Vakantieverhalen
Na een vakantie vinden de leerlingen het altijd leuk om hun vakantieverhalen te vertellen. Natuurlijk is het voor de leerkracht erg leuk om te horen wat de leerlingen hebben gedaan, maar soms kan dit erg veel tijd duren om naar de verhalen van 20 tot 30 leerlingen te luisteren. Al eerder maakte ik daarom een vakantievragenspel. Met dit spel kun je als leerkracht een vraag stellen en zo op een andere manier controle houden.
Bordspel
Een variatie van deze kring of het vragenspel is het spelen van een bordspel. Leerlingen gaan dan in groepjes van ongeveer vier personen zitten en krijgen per groepje een dobbelsteen en per leerling een pion. De leerlingen gooien om de beurt met de dobbelsteen en lopen met hun pion het aantal ogen van de dobbelsteen. Dan beantwoorden ze de vraag die op het vakje staat. Nu is de volgende leerling aan de beurt. Je kunt de leerlingen laten spelen tot ze bij einde zijn (en dan eventueel even laten lezen tot iedereen klaar is) of een bepaalde speelduur afspreken en deze op het (digi)bord weergeven.
Benodigdheden
- vakantievragen bordspel
- pionnen in vier verschillende kleuren (één per kind)
- dobbelstenen
Ook leuk
Op zoek naar een andere manier om de vakantieverhalen of weekeindverhalen te bespreken? Misschien is de werkvorm ‘vind iemand die…..’ en leuk idee. Op deze website staan er verschillende vormen:
- Vind iemand die: