Vakliteratuur

Hieronder staan recensies van vakliteratuur op publicatiedatum. Zoek je nog meer vakliteratuurtips? Op deze pagina staat een overzicht van alle recensies van vakliteratuur die zijn verschenen op juf-judith.nl.

Recensie: De geweldige 5-puntsschaal

In iedere klas zit wel eens een leerling die  meer van de leerkracht vraagt. Sommige leerlingen zijn voor leerkrachten lastig te begrijpen en in te schatten.  Het is dan handig om een op maat gemaakt hulpmiddel te hebben zodat je als leerkracht snel kan zien waar het kind staat in zijn emoties en gevoel. De geweldige 5-puntsschaal  is hiervoor een meer lezen……….

Posted in Recensies, Vakliteratuur | Tagged , , | Leave a comment

Recensie: Teach like a Champion 2.0

Dit schooljaar heb ik vanuit onze stichting de mogelijkheid gekregen om  een cursus ‘Teach like a Champion’ te volgen.  Bij deze cursus hoort het  boek ‘Teach like a Champion 2.0’ van Doug Lemov.  In deze recensie  vertel ik je  waarom iedere leerkracht  dit boek kan gebruiken. 

Posted in Recensies, Vakliteratuur | Tagged , , , , , , | Leave a comment

Recensie: Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken

Via twitter heb ik het boek ‘Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken’ van Pascal Cuijpers gewonnen.  Het boek heb ik inmiddels al weer een poosje geleden gelezen, maar nu volgt dan ook echt de recensie van het boek hier op mijn blog.

Posted in Recensies, Vakliteratuur | Tagged , , , , | Leave a comment

Recensie – Meidenvenijn in het basisonderwijs

Meidenvenijn, een subtiele negatieve manier waarop meisjes rangorde bepalen en bewaken. Anke Visser heeft de term ‘meidenvenijn’ in 2004 bedacht en wil met het boek ‘Meidenvenijn in het basisonderwijs’ leerkrachten en begeleiders helpen bij het ontwikkelen en bewaken van een veilige schoolomgeving.

Posted in Recensies, Vakliteratuur | Tagged , , , | Leave a comment

Recensie – Pedagogisch vakmanschap in 55 verhalen

Al eerder heb ik het boek ‘Passend Onderwijzen’ van Peter Mol gelezen. Daarin spreekt hij van ‘leerling-achter-volgsystemen’ en ‘handelings-van-plannen’. Mol wil mensen graag aan het denken zetten en inspireren. Hij stelt bij zijn boeken: “Wanneer je na dit boek denkt: morgen ga ik dit veranderen (en dat hoeft maar iets kleins te zijn), dan heb je een nuttige aankoop gedaan.’

Posted in Recensies, Vakliteratuur | Tagged , , | Leave a comment

Recensie: Passend onderwijzen

Passend onderwijzen, pedagogisch vakmanschap in de klas is geschreven door Peter Mol. In het boek wordt duidelijk dat Mol leerkrachten wil inspireren om morgen iets anders te doen in de klas. Hiervoor moet je oefenen en doelen stellen. Mol adviseert om deze doelen meetbaar te maken en voor jezelf te turven met bijvoorbeeld een geeltje op je bureau.

Posted in Recensies, Vakliteratuur | Tagged , , | Leave a comment

Recensie- Expliciete Directe Instructie

Het boek begint met een mooi woord in de kaft. De bewerker, Marcel Schmeier, geeft hierin aan dat leerkrachten hun vak weer terugkrijgen: onderwijzen. Ik ben benieuwd hoe de auteur denkt dit voor elkaar te krijgen……

Posted in Recensies, Vakliteratuur | Tagged , , , | 1 Comment

Recensie – Grip op de groep

Het boek ‘grip op de groep’ bied inzicht in groepsprocessen, groepsrollen en groepsnormen. Deze groepsdynamiek begrijpen is belangrijk voor een leerkracht. 

Posted in Recensies, Vakliteratuur | Tagged , , , | 1 Comment

Recensie – Wij zijn een groep

Een boek met allerlei informatie over groepsvorming en allerlei opdrachten om te werken aan het groepsgevoel. Dat is ‘Wij zijn een groep’. In dit blog informatie over dit nuttige boek. 

Posted in Recensies, Vakliteratuur | Tagged , , , | Leave a comment

Recensie – Gedragsklapper

De gedragsklapper is een handig hulpmiddel voor leerkrachten om op een snelle manier handelingsadviezen te vinden bij gedragsproblematiek.

Posted in Gedrag en sociaal leren, Recensies, Vakliteratuur | Leave a comment