In ‘Van individueel naar inclusief onderwijs’ houdt Bert van Wienen een pleidooi voor minder individualisering en het bieden van ‘gewoon goed’ onderwijs.
Van individueel naar inclusief onderwijs
Het verhaal
Steeds meer leerlingen groeien op met het idee dat het aan hen ligt dat ze afwijken van de norm. Er wordt in de psychologie en in therapie gezocht naar antwoorden op de problemen waar leerlingen mee te maken hebben. De auteur vraagt zich echter af of dit wel leidt tot gelukkige leerlingen.
Het inclusieve onderwijs kun je niet los zien van wat er leeft in de maatschappij en waarmee de leraar elke dag te maken heeft. Van Wienen stelt dat we, om inclusief onderwijs vorm te geven, moeten herijken wat we normaal vinden. In onze samenleving is er steeds meer sprake van een prestatiesamenleving. Alles is in onze samenleving transparant en direct leesbaar door gezondheidsapps, ouderbetrokkenheidsapps en cijferlijsten waar ouders direct in kunnen. Een belangrijk vraagstuk voor het bereiken van inclusief onderwijs is nadenken over hoe we omgaan met leerlingen die niet aan onze normen voldoen. Twintig jaar gelezen had 1 op de 20 leerlingen jeugdhulp, nu is dat 1 op de 6 leerlingen. Door zelfhulpliteratuur is de individualisering versterkt. Ook groeit de behoefte om kinderen op een speciale manier te behandelen, maar uit de PISA onderzoeken blijkt dat de leerprestaties toch afnemen.
Goed en gestructureerd onderwijs volgen, waarin je dagelijks gezien wordt, waarin je anderen ontmoet, succeservaringen op doet, structuren zijn, er binnen een relatie hoge verwachtingen zijn en je wordt uitgedaagd om dingen te doen die je nog niet kunt, leidt tot welbevinden. Bert Wienen stelt dan ook dat we minder uit moeten gaan van het individu en meer moeten handelen vanuit de context. Het belangrijkste element voor goed onderwijs is volgens Wienen ‘gewoon goed onderwijs geven’
Mijn mening
Een goed leesbaar boek dat je als lezer aan het denken zet. Het geeft in het laatste hoofdstuk een paar antwoorden op de vraag ‘hoe’, maar richt zich vooral op het aan het denken zetten van de lezer. Wat is belangrijk in het onderwijs. Wat zijn je normen en waarden en waarom kijken we zoveel naar wat er allemaal gerepareerd moet worden?
Een boek dat een aanrader is voor leerkrachten, directeuren en intern begeleiders, maar ook voor beleidsmedewerkers bij de gemeente en jeugdhulpinstanties.
Boekgegevens
Titel: Van individueel naar inclusief onderwijs
Ondertitel: Pleidooi voor minder labelen en meer aandacht door de kracht van onderwijs.
Auteur: Bert Wienen
Uitgeverij: Instondo