Op 6 december mocht ik me in de Goudse Schouwburg voor het eerst laten inspireren door omdenken. Omdenken is al een poosje een begrip in Nederland. Bij het behalen van mijn tweede MSEN kreeg ik het boekje ‘Ja maar…… omdenken’ cadeau. Net na een opleiding met heel veel lezen is dat echter iets dat ik achterin de kast heb gelegd. Na de theatervoorstelling vind ik dit best een beetje dom van mijzelf.
Wat is omdenken?
Omdenken is het denken in kansen, niet het denken in problemen. Wanneer je omdenkt accepteer je het probleem en ga je uit van de mogelijkheden die het probleem geeft, in plaats van jezelf vastdenken in het probleem. Je kijkt naar het hier en nu. Niet ieder probleem is volgens Gunster om te denken, maar het accepteren van het probleem en het probleem daarna loslaten kunnen heel veel negatieve energie voorkomen.
Lastige kinderen
Leerkrachten (en ouders) krijgen allemaal te maken met lastig gedrag van het kind. Dit gedrag ervaren wij als lastig, maar is ruwe energie van het kind dat voorkomt uit een ongestold verlangen. Een volwassene die verantwoording heeft voor kinderen kan zich verliezen in het opvoeden. Volwassenen willen de kinderen dingen leren, omdat het nodig is voor hun toekomst. We willen de weg zo effen mogelijk maken voor het kind, Gunster noemde dit ‘curling-ouders’. Als volwassenen kunnen we de weg niet voor het kind effenen.
Rol van de volwassene
Daarnaast willen we onze kinderen dingen leren. Hiervoor denken we zelf meer kennis te moeten hebben dan het kind. We moeten het immers overdragen deze kennis. Wij volwassenen dienen de gids te zijn van de kinderen, toch? Gunster zegt, nee! Wees geen gids, wees een Sherpa! Als volwassene bepalen we niet de route die het kind loopt, dat doet het kind zelf. We kunnen het kind wel volgen. We kunnen de last voor het kind dragen en het kind advies geven. Als volwassene is het belangrijk om het kind te erkennen en te werken aan autonomie en competentie.
De voorstelling
Ik kan ieder die werkt met kinderen of zelf ouder is deze theatershow aanraden. De show is een lezing op een cabaret- achtige manier. Gunster brengt samen met acteur en muzikant Dion Vinken op een herkenbare manier de omdenktheorie tot leven. Er wordt gebruik gemaakt van annekdotes en voorbeelden om het publiek te leren de dingen soms gewoon los te laten. Ik ga ermee aan de slag, misschien geeft mij (als perfectionistische moeder en leerkracht) minder ‘ik doe het niet goed’ stress.