Recensie – Pedagogisch vakmanschap in 55 verhalen

Al eerder heb ik het boek ‘Passend Onderwijzen’ van Peter Mol gelezen. Daarin spreekt hij van ‘leerling-achter-volgsystemen’ en ‘handelings-van-plannen’. Mol wil mensen graag aan het denken zetten en inspireren. Hij stelt bij zijn boeken: “Wanneer je na dit boek denkt: morgen ga ik dit veranderen (en dat hoeft maar iets kleins te zijn), dan heb je een nuttige aankoop gedaan.’
Het boek

Op een humoristische, soms zelfs iets cynische wijze schrijft Peter Mol allerlei gelijkenissen op. Al deze verhalen hebben volgens Mol een kern van waarheid. Hij beschrijft de verhalen met zelfspot, relativeringsvermogen, en gevoel. De verhalen inspireren echter ook om zelf na de denken over de eigen onderwijspraktijk.

Mijn mening

Een aantal boodschappen die mij bij blijven, puntsgewijs genoteerd:

  • Passend onderwijzen is uitgaan van de belangstellingswereld en beleving van het kind.
  • Een ‘klik’ hebben wordt niet gemeten, maar is wel belangrijk om je boodschap over te brengen.
  • Kijk en ontmoet de leerling, niet de diagnose.
  • Mol pleit voor het afschaffen van een OPP en geeft aan dat het misschien wel verstandiger is om een plannetje te maken van 1 A4 en dat pas wanneer de hulp is toegewezen.
  • Zuiver uitgevoerd onderwijs dat planmatig opgezet is en scherp is geformuleerd is niet vanzelfsprekend goed. Er moet ook gevoel in zitten.
  • Je moet leerlingen soms gewoon hun gang laten gaan en ze niet laten schrikken door de vele testen.
  • Zolang de leerkracht rustig blijft bij dwars gedrag is er niets aan de hand.
  • Als iemand je uitscheldt of schopt, lach je niet en zeg je ook niet ‘ik begrijp je wel’. Je reageert echter ook niet kwaad. Ga de strijd niet aan!
  • Pedagogische tact: het juiste doen op het juiste moment. Ook in de ogen van de leerlingen.
  • Soms moet je niet afwachten tot je hulp krijgt, maar zelf de koe bij de horens vatten.
  • Onderwijs is geen roeping, het is een vak.
  • Je moet je als leerkracht niet laten leiden door emoties. Reflecteer af en toe op je eigen gevoelens van boosheid en irritatie. Kijk eerst naar jezelf en dan pas naar de leerlingen.
  • Maatwerk van de leerkracht: het zoeken naar de optimale wijze van lesgeven. Op die manier geef je kinderen kansen.
  • Een leerling die niet, of verkeerd begrepen wordt voelt zich opgelaten.
  • Gedragsproblemen kunnen vaak voorkomen worden door je als een vakman te gedragen. Dat vraagt een professionele houding, oefening, begrip en respect.
  • Uitgaan van het kind betekent ook dat je leerlingen inschat op waartoe ze in staat zijn.

Ik zou het heel fijn vinden wanneer er in de maatschappij weer meer respect, vertrouwen en aanzien komt voor de leerkracht. De leerkracht is een vakman/vakvrouw. Daarnaast word ik  geprikkeld door zijn ideeën over het papierwerk dat er vaak komt kijken bij ons vak.  Dit schooljaar ga ik hier voor mijzelf een betere balans in zoeken.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.