Recensie: Het meisje voorin de klas

Het meisje voor in de klas is een schitterend prentenboek over een vluchteling die in een nieuwe klas komt en hoe andere kinderen dit (kunnen) ervaren….

Het meisje voor in de klas

Het verhaal

Op het moment dat juf Mirjam voor wil gaan lezen wordt er op de deur van de klas geklopt. Op de gang staat een nieuw meisje, zij komt bij hen in de klas. De juf laat haar voorin de klas zitten. Ze zegt niets terug wanneer ze aangesproken wordt en ook wil ze niet meespelen. Wel is ze veel aan het tekenen. Ze tekent dingen die de kinderen in de klas nog nooit hebben gezien, zoals oranje boten in een storm, kapotte tenten, huizen die in brand staan en op bijna alle tekeningen staat een huilend meisje. Wijze mensen vertellen de ‘ik-persoon’ van het verhaal dat ze haar huis, haar ouders, haar speelgoed en haar vrienden mist en dat ze een trouwe vriend nodig heeft. Zal het de ‘ik-persoon’ lukken om haar vriend te zijn?

Mijn mening

Dit prentenboek is een schitterend boek om samen met leerlingen te praten over vluchtelingen en hoe het is om een vluchteling te zijn. De makers van dit boek schreven al eerder een schitterend boek over dit thema, namelijk ‘De jongen achter in de klas’. Dit verhaal is opnieuw een pareltje dat iedere leerling minimaal één keer in zijn of haar basisschooltijd gehoord moet hebben. Het boek helpt kinderen begrijpen hoe het is om een vluchteling te zijn én wat je als kind voor hen kunt doen. Ik vind de prenten daarnaast erg mooi en een passende toevoeging bieden tot het verhaal.

Lesideeën

Sociaal-emotioneel

Lees het hele verhaal voor. Bespreek daarna één of meer van de volgende punten:

  • Wat zou jij kunnen doen voor een kind dat gevlucht is?
  • Wat kun je beter niet doen bij een kind dat gevlucht is?
Begrijpend luisteren

Lees het hele verhaal voor. Bespreek daarna één of meer van de volgende punten:

  • Wat is de klas aan het doen wanneer het nieuwe meisje in de klas komt?
  • Waarom denkt de ‘ik-persoon’ dat er iets aan de hand is met het nieuwe meisje?
  • Wie vindt de ‘ik-persoon’ de knapste mensen die hij kent?
  • Welk idee bedenkt de ‘ik-persoon’ om het nieuwe meisje minder verdrietig te maken én haar vriend te worden?

Boekgegevens

Titel: Het meisje voor in de klas
Auteur: Onjali Q. Raúf
Illustrator: Pippa Curnick
Uitgeverij: De Fontein

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.