Als intern begeleider kom ik graag en regelmatig in de groepen. Ik was op zoek naar een efficiënte manier van deze groepsbezoeken en kreeg de tip om het boek Flitsbezoek te lezen. Een recensie….
Flitsbezoek
Over het boek
Het boek is een Nederlandse bewerking van ‘The Three-Minute Classroom Walk-Trough’
Wat draagt het boek bij
Een flitsbezoek is een werkwijze om regelmatig kort naar het handelen van de leerkracht te kijken. Het is een informeel bezoek van ongeveer drie minuten waarbij je korte notities maakt. Een flitsbezoek is onaangekondigd en het doel is persoonlijke groei, reflectie en ontwikkeling.
Een aantal aandachtspunten tijdens het flitsbezoek:
- betrokkenheid van de leerlingen
- keuzes van de leerkracht met betrekking tot de activiteiten in relatie tot het leerdoel
- interventies en beslissingen van de leraar in relatie tot het leerdoel
- aankleding van de wanden
- veiligheid en gezondheid
Een belangrijk onderdeel van het flitsbezoek is een reflectieve vraag en een reflectief nagesprek.
Mijn mening
Het boek heeft mij geholpen om een eigen manier van groepsbezoeken te ontwikkelen. Zelf heb ik ervoor gekozen om iets langer in de groep te kijken, zo’n 10 tot 15 minuten. Zo kan ik iets meer zien van de interacties onderling. Ook probeer ik ook altijd even te controleren of ik de afspraken die we op school hebben gemaakt over instructie, regels e.d. terug zie komen.
Wat ik erg waardevol vind van het boek, is dat het aandacht geeft aan de nagesprekken. Dit is niet altijd makkelijk, vooral niet wanneer je jonger bent dan veel van je collega’s. De adviezen in het boek geven echter goede handvatten om korte nagesprekken te voeren.
Boekgegevens
Titel: Flitsbezoek
Auteur: Carolyn J. Downey, Betty E steffy, Fenwick W. English, Larry E. Frase & William K. Poston Jr.
Bewerking: Loes Dreissen & Monique van der Knaap
Uitgeverij: Bazalt