Iedere leerkracht heeft in zijn of haar klas wel leerlingen die hun werk niet op tijd af hebben, schriften en pennen kwijt zijn en die altijd extra hulp nodig hebben. Dit kan soms best wel eens frustraties oproepen, vooral omdat de leerkracht het al zo druk heeft. Het boek ‘Executieve functies versterken op school’ kan de leerkracht helpen…
Executieve functies versterken op school
Inhoud
Het boek ‘Executieve functies versterken op school is opgebouwd uit twee delen.
Het eerste deel heet Executieve functies, de basis. In dit deel wordt de lezer uitgelegd welke definitie van executieve functies zij hanteren, namelijk: : ‘De term executieve functies is een containerbegrip voor de mentale processen die een superviserende rol hebben bij het denken en het gedrag. Ze omvatten een aantal functies met een neurologische basis, die samenwerken bij het leiden en coördineren van onze inspanningen om een doel te bereiken.’ (p.23) Vervolgens worden de verschillende executieve functies benoemd en wordt er een definitie gegeven van de executieve functies. Ook wordt de lezer uitgelegd hoe de executieve functies zich ontwikkelen. Ook wordt aangegeven dat executieve functies verschillen per persoon. Sommige leerlingen hebben er levenslang last van, bijvoorbeeld door een ontwikkelingsstoornis als ADHD, ASS of een leerstoornis. Ook kunnen andere problemen invloed hebben op de ontwikkeling van executieve functies.
Het tweede deel heet Interventies die de executieve functies versterken. In dit deel van het boek wordt gesproken over faciliteiten en interventies die de leerling kunnen helpen om efficiënter te werken. Naast informatie biedt dit deel ook heel veel praktische tips en praktijkverhalen. De auteurs hebben ervoor gekozen om deze interventies onder te verdelen in verschillende delen:
- Het EF slimme klaslokaal
- Leerlingen die extra hulp nodig hebben
- De EF slimme school
- Hoe de specialist kan helpen
- Plannen voor verandering
Wat draagt het boek bij?
Het boek geeft leerkrachten veel informatie over wat executieve functies zijn. Daarnaast biedt het boek echter ook veel praktische uitwerkingen om direct mee aan de slag te gaan. Ik denk dat veel leerkrachten dit heel fijn vinden, omdat de meeste leerkrachten de dingen vaak ook direct willen aanpakken.
Mijn reactie
Het fijne bij dit boek vind ik de opmaak. Door middel van pictogrammen van hersenen, een pijl die een stuk tekst markeert of een vraagteken die vraagt om zelfreflectie zijn stukken informatie in het boek makkelijker te herkennen en daardoor vind ik het boek fijn leesbaar.
Over het boek
Titel: Executieve functies versterken op school – een praktische gids voor leerkrachten
Auteurs: Joyce Cooper-Kahn en Margret Foster
Uitgeverij: Hogrefe
Aantal bladzijden: 157