Recensie: Elvis Presley

Elvis Presley is een icoon, niet meer dan terecht dat er ook over hem in de serie ‘Little People, Big Dreams’ een boek is verschenen. Een recensie met lesideeën….

Elvis Presley

Elvis groeide op in het Amerikaanse Mississippi. Hij dagdroomde vaak over een bijzondere toekomst. In die tijd waren er regels waardoor mensen in groepen werden ingedeeld naar de kleur van hun huid. Elvis luisterde echter graag naar countryliedjes van zijn moeder én de bluesnummers die de buren met een donkerdere huidskleur zongen. Op zijn dertiende verhuisde Elvis met zijn gezin nar Memphis, waar allerlei verschillende soorten muziek werden gemaakt. Thuis maakte Elvis een mix van deze muziekstijlen met zijn gitaar. Toen Elvis op school een talentenjacht won, wist hij zeker dat hij zanger wilde worden. Hij ontwikkelde een eigen muziekstijl die Rock’ N Roll wordt genoemd. Elvis werd niet alleen bekend vanwege zijn stem, maar ook vanwege zijn bijzonder swingende dansstijl.

Een informatief boek voor kinderen van 8 tot en met 12 uit de reeks Little People, BIG DREAMS. Het boek heeft duidelijke en vriendelijke prenten. Elvis Presley is ook in ons land een legende en als grondlegger van een nieuwe muziekstijl ook wel verdiend dat er over hem een eigen boek is uitgekomen. Wat ik erg leuk vind is dat er op de laatste twee bladzijden ook nog wat extra informatie staat voor volwassenen. Het boek kan goed gebruikt worden bij een werkstuk, als leuk leesboek of als basis voor een Grey of the Day.

Lees het hele prentenboek voor. Bespreek daarna één of meer van de onderstaande vragen:

• Elvis houdt van heel veel verschillende muziekstijlen. Welke muziek vind jij leuk om naar te luisteren?
  • Is er ook muziek die je niet leuk vind?