In dit boek is voor de wolf wordt veel informatie gegeven over de wolf en zijn komst in Nederland. Een recensie met lesideeën…..
Dit boek is voor de wolf
Het verhaal
Dit boek begint met een speciale versie van het verhaal van roodkapje. Halverwege stopt het verhaal en geeft de auteur informatie over wolven. In het boek stond informatie over de familie van de wolf, dat wolven in groepen leven die roedels heten. Ook wordt omschreven hoe de wolven in Nederland zijn gekomen, welke namen ze hebben gekregen en waarom er schapen zijn gedood. De komst van de wolf in Nederland heeft voor- en tegenstanders. Beide krijgen een stem in dit boek.
Mijn mening
Ik las dit boek voor de boekenbingo. Zelf had ik dit boek misschien niet zo snel gelezen, maar wat had dat jammer geweest. Mijn dochter is bang voor wolven. Ook al is zij wat ouder dan de doelgroep, toch hebben we dit boek samen gelezen. De informatie die in het boek staat heeft ervoor gezorgd dat haar angst weg is én dat ze ook een duidelijke mening heeft over de wolven in Nederland. Dit boek is een mooie bron voor veel leerlingen om het gesprek over wolven in Nederland aan te gaan en ik hoop dat heel veel kinderen (zij zijn immers de toekomst) dit boek zullen gaan lezen en hierdoor een duidelijke mening kunnen vormen én uiten bij discussies over wolven in Nederland.
Lesideeën
Sociaal-emotioneel
Lees bladzijde 21 tot en met 23 voor. Bespreek daarna één of meer van de volgende vragen:
- Hoe zou jij het vinden wanneer je op je eigen pootjes moet staan, zoals de wolf wanneer hij of zij drie jaar oud is?
- Waar zou jij willen wonen wanneer je groot bent?
- Hoe wil je dat jouw woongebied eruit ziet?
- Hoe zou jij het vinden als andere mensen jouw wegjagen uit hun woongebied?
Minileesles
Lees bladzijde 10 en 11 voor. Je hoort hier een stukje van een sprookje.
- Welk sprookje zou bij het stuk tekst dat jij leest passen en waarom?
- Dit stuk verhaal speelt zich af in het bos. Waar speelt jouw verhaal zich af?
Nederlands – discussieerles
Laat de leerlingen zelf bladzijde 21 tot en met 25 lezen. Discussieer daarna over één of meer van de volgende vragen:
- Hoe denk je dat de wolven in Nederland zijn gekomen?
- Wat voor reis denk je dat de wolven die in Nederland wonen hebben afgelegd?
- Wat zijn de voordelen van wolven in Nederland denk jij?
- Welke nadelen kunnen er zijn aan wolven in Nederland?
- Ben jij voorstander of tegenstander van wolven in Nederland?
- Laat de leerlingen na de laatste drie vragen ook bladzijde 95 tot en met 100 lezen. Bespreek daarna deze drie vragen opnieuw.
- Welke leerlingen stellen hun antwoord bij op basis van de informatie die is gegeven?
- Waarom is het belangrijk om eerst informatie te hebben voordat je je een mening vormt?
Boekgegevens
Titel: Dit boek is voor de wolf
Auteur: Bibi Dumon Tak
Illustrator: Barbara Stok
Uitgeverij: Querido