Recensie: De vreselijke tweeling en de woeste motorbende

De vreselijke tweeling krijgt bijzonder bezoek aan de deur. Een motorbende die woedend is op de vader van Max en Lot. Dit is het begin van een heerlijk avontuur….

De vreselijke tweeling en de woeste motorbende

Bij het huis van de tweeling Max en Lot gaat de bel. Er staat een grote groep motorrijders voor de deur. Ze zoeken meneer de Leeuw, de vader van Max en Lot. Hun vader is echter op zakenreis. De motorrijders worden boos. Ze willen meneer de Leeuw spreken omdat het haargroeimiddeltje dat hij verkoopt niet goed is. De president van de motorrijders is namelijk veranderd in een hamster. Max en Lot weten meteen wat er is gebeurd. Dit is hun schuld, er zijn namelijk wat flesjes toverdrank in het haargroeimiddel terecht gekomen. Dit kunnen ze echter niet vertellen. Ze weten alleen dat ze een race tegen de klok moeten gaan voeren, want anders blijft de president van de motorbende voor altijd een hamster.
Hun moeder, iemand die doodsbang is voor ziektes, viezigheid, dieren, virussen en bacteriën sluit de tweeling echter liever op op hun kamer. Zo komen ze met niets of niemand in aanraking en kunnen ze ook geen enge ziektes het huis in brengen. De eigenwijze tweeling bedenkt een plan om hun fout te herstellen, maar dat is niet helemaal zonder gevaar…..

Dit boek is het vervolg op ‘De vreselijke tweeling’. Al eerder noemde ik Jozua Douglas de Nederlandse Roald Dahl en dit boek bewijst opnieuw dat hij over een geweldig talent beschikt. Na een korte herintroductie van de tweeling worden we als lezers al snel het verhaal in gesleept. Het verhaal is avontuurlijk en soms zelfs een beetje spannend. Als lezer was ik niet echt dol op de moeder van de tweeling, maar gelukkig heeft de tweeling nog een ander familielid dat hen met alle liefde te hulp schiet. Een aanrader om voor te lezen in de klas, maar wees gewaarschuwd… Wanneer de leerlingen eenmaal één boek van Douglas hebben gelezen willen ze er zeker meer lezen!

Sociaal-emotioneel

Lees de eerste vier bladzijden van hoofdstuk 1, familie de Leeuw voor. Bespreek daarna één of meer van de onderstaande punten:
Mevrouw de Leeuw is bang voor heel veel verschillende dingen