De gouden weken zijn een bekend fenomeen in het onderwijs Vandaag een recensie over het boek ‘de gouden weken’
De Gouden weken
Inhoud
In het boek wordt allereerst uitgelegd wat de ‘Gouden Weken’ eigenlijk precies zijn. Het boek geeft de lezer informatie over groepsvorming en groepsvormende activiteiten. Ook vertelt het boek welke rol de leerkracht tijdens de verschillende fasen van groepsvorming bekleed.
Daarnaast wordt aandacht besteed aan de loyaliteitsdriehoek tussen de leerkracht, de leerling en de ouders. Het is belangrijk om deze voor ogen te houden in gesprek met een leerling of in gesprek met ouders.
Er wordt aandacht besteed aan de behoeften van groepen (vanuit het handboek positieve groepsvorming van Bakker, De Jong en Mijland (2010). In de ‘Gouden Weken’ staan lessen en activiteiten rondom de groepsvorming centraal. De auteur besteedt aandacht aan energizers en coöperatieve werkvormen. Ook wordt er gesproken over het belang van regels opstellen. In het boek worden ook voorbeelden gegeven van energizers.
Het boek besteed ook aandacht aan het belang van oudercommunicatie en aan hoe je deze communcatie het beste vorm kan geven.
Wat draagt het boek bij?
Het boek besteed aandacht aan het belang van de ‘gouden weken’, de eerste vier belangrijke schoolweken van het jaar waarin de basis wordt gelegd voor de interactie en werksfeer in de groep gedurende de rest van het schooljaar. Het boek levert waardevolle inzichten op verschillende gebieden: groepsvormende activiteiten, het belang van oudercommunicatie en de fasen van groepsvorming. Daarnaast heeft de aandacht voor de rol van de leerkracht een absolute meerwaarde!
Mijn reactie
Het boek leest plezierig en gemakkelijk weg en geeft duidelijke informatie en ideeën. Ik bemerk bij mijzelf alleen weerstand wanneer er gesproken wordt over oudercommunicatie in hoofdstuk 4. De auteur adviseert om gedurende de eerste twee weken met de ouders een gesprek van een half uur te plannen met daarin aandacht voor wie het kind is, onderlinge verwachtingen en het werken aan een partnerschap. Ik vind deze ideeën erg mooi, maar ik vind dit in groepen van gemiddeld 26 leerlingen een enorme tijdsdruk leggen op de tijd van de leerkracht. Ik vraag me daarom ook af of deze ideeën realiseerbaar zijn. Wel pleit ik ervoor om deze aanpak te gebruiken bij leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften.
Over het boek
Titel: De gouden weken. Groepsvorming & ouderbetrokkenheid
Auteur: Boaz Bijleveld
Uitgeverij: Eduforce
Aantal pagina’s 75
Eén gedachte over “Recensie: De gouden weken. Groepsvorming en ouderbetrokkenheid.”