Recensie: De Beterweter

Fans van de nee-hoorn zullen zeker ook smullen van het nieuwe eigenwijze boek van dezelfde auteur en tekenaar, De Beterweter. Een recensie met lesideeën bij dit geweldige boek.

De Beterweter

De tienjarige Tina en achtjarige Theo hebben twee ouders die naar hun idee rare dingen koken en beweren dat ze eetbaar zijn. Theo en Tina zijn echte wijsneuzen en vinden dit eten echter geen smaak hebben. Ze worden er helemaal niet goed van dat hun ouders elke keer denken dat ze het beter weten. De ouders vinden zichzelf echter helemaal geen beterweters.

Het gezin van Tina en Theo is een poosje geleden verhuisd naar een oud huis met een mooie zolder. De ouders van Theo en Tina willen eigenlijk niet dat de kinderen op zolder spelen, maar de twee spelen hier graag, omdat hier avonturen te beleven zijn. Op deze zolder ontdekken Tina en Theo een vreemd mannetje, een kleine Beterweter die beweerd alleen maar zichtbaar te zijn voor andere beterweters. Zullen de ouders van Theo en Tina hem ook kunnen zien?

Een nieuw schitterend boek van de makers van ‘De Neehoorn’ en ‘De Kersthaas’. Een heerlijk prentenboek dat eigenlijk in alle basisschoolgroepen wel gebruikt kan worden. De prenten zijn passend bij het grappige verhaal. Voor ieder zit er wel een mooie les in het verhaal, want eigenlijk hebben we allemaal wel eens hekel aan beterweters, maar laten we ook allemaal wel eens beterweter gedrag zien. De humor in het verhaal en de woordgrapjes zijn geweldig, niet alleen voor de kinderen, maar ook zeker voor de voorlezer.

Lees bladzijde 12 tot en met 16 voor. Bespreek daarna één of meer van de onderstaande vragen:

• Waar speel jij graag?
  • Wat speel jij graag?