In ‘Als je leerling stil is’, voert Horeweg een pleidooi voor de stille leerlingen, die vaak niet gezien worden in de klas en gewoon doen wat ze moeten doen. Ook zij hebben aandacht van de leerkracht nodig, helemaal wanneer er achter dat stil zijn een probleem verborgen zit.
Als je leerling stil is
Over de auteur
Anton Horeweg is leerkracht basisonderwijs en heeft in 2009 zijn master (S)EN gedragsspecialist behaald. Horeweg is een veelgevraagd spreker en heeft inmiddels al meerdere boeken op zijn naam staan over verschillende gedragsgerelateerde onderwerpen, namelijk:
- Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs
- Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs
- Wat stuitert daar door je klas?
- De traumasensitieve school
- Voorkom lastig gedrag
- ADHD in de klas
- Handboek gedrag op school
De auteur geeft aan ‘dit boek is voor alle stille kinderen die vaak niet gezien worden’.
Inhoud
Het voorwoord van dit boek is geschreven door Bertus Meijer, bekend van onderwijsenzo. Hij geeft aan dat hij zelf een introvert kind was en op zijn rapport te horen kreeg dat dit moest veranderen.
De auteur geeft aan dat niet alle stille leerlingen zielig zijn. Ze zijn alleen zielig als de leerkracht hen niet ziet. Er zijn namelijk ook stille leerlingen die dit fijn vinden. Ook een stil kind wil horen wat hij goed doen.
In dit boek wil Anton Horeweg ons informeren over verschillende oorzaken van stil gedrag, zoals:
- het fijn vinden
- internaliserend gedrag
- nieuw zijn in een groep
- de wereld een angstige plek vinden
- extreme verlegenheid
- selectief mutisme
- depressie
- TOS
- taal nog niet/nauwelijks spreken
- etnische en culturele verschillen
- te veel of te weinig prikkels binnen krijgen
- hoog sensitiviteit
- niet begrepen worden vanwege hoogbegaafdheid
- hechtingsproblemen
- pesten en buitensluiten
- onveilige groep
- thuiszitten
In het boek wordt per oorzaak aangegeven hoe je dit probleem kan signaleren, maar ook wat helpend leerkrachtgedrag is en wat helpende interventies zijn. Horeweg adviseert: ‘Werk eerst aan zelfvertrouwen en dan pas aan vaardigheden’.
Mijn mening
Ik was en ben van nature ook een introvert persoon. Gaandeweg heb ik geleerd om mijzelf te laten horen en laten zien. Ik merk echter wel dat ik graag eerst even de kat uit de boom kijk en mijn opmerkingen dan niet altijd goed begrepen worden. Mijn zelfvertrouwen is dan ook nog steeds niet helemaal stabiel. De oorzaak van mijn stil zijn lag gedeeltelijk in het fijn vinden, maar er waren ook wel wat dingen in mijn thuissituatie en in de groep die ervoor zorgden dat ik me niet prettig voelde en liever geen aandacht op mijzelf vestigde.
Ik hoop dat dit boek ons als professionals kan helpen om de stille leerlingen te herkennen en te helpen om hun zelfvertrouwen te versterken.
Boekgegevens
Titel: Als je leerling stil is
Ondertitel: Over mogelijke oorzaken van teruggetrokken gedrag
Auteur: Anton Horeweg
Uitgeverij: Pica