ADHD in de klas is een duidelijk en compleet werk over ADHD in het basisonderwijs. Wanneer je als leerkracht op zoek bent naar een informatief boek over ADHD raad ik deze van harte aan!
ADHD in de klas
Over het boek
Anton Horeweg heeft na het behalen van zijn master SEN opleiding meerdere boeken geschreven over ADHD en gedragsproblematiek. De auteur geeft aan dit boek te hebben geschreven om leraren en begeleiders uit te leggen waar moeilijkheden bij ADHD vandaan komen en hoe je samen naar oplossingen kunt zoeken.
Volgens Horeweg zijn alle leerlingen met ADHD van goede wil. Geen kind of jongere vraagt om ADHD. Als leraren en begeleiders kunnen we kinderen met ADHD helpen door te kijken naar wat ze wel kunnen en te begrijpen wat ze moeilijk vinden. Kleine veranderingen of aanpassingen in de klas kunnen al helpen.
Wat draagt het boek bij
Het boek bestaat uit negen hoofdstukken verdeeld over twee delen. In deel één wordt beschreven wat ADHD is en welke drie gedragsbeelden er zijn bij leerlingen met ADHD. Ook wordt de link gelegd tussen executieve functies en ADHD, welke problemen leerlingen met ADHD ervaren en welke andere stoornissen kunnen samengaan met ADHD.
In het tweede deel van het boek worden praktische tips en adviezen gegeven. Zo wordt aangegeven hoe je ADHD kunt herkennen in de klas en elke observatiemiddelen daarbij kunnen helpen. Ook wordt benoemd welke dingen jij als leerkracht kunt doen om de leerling te helpen. Horeweg geeft aan dat het belangrijk is om te realiseren dat lesgeven aan kinderen met ADHD topsport is, aangezien het pedagogisch en didactisch veel vraagt van een leerkracht. Ook wordt in het tweede deel het belang van samenwerken met ouders en eventuele onderzoekers beschreven en wordt aangegeven welke problemen zich kunnen voordoen bij welke vakken.
Mijn mening
Dit boek een compleet must-read boek voor iedere leerkracht. Het biedt informatie over AD(H)D, de symptomen en achtergronden. Het geeft daarnaast enorm veel adviezen en tips voor jou als leerkracht. Door deze adviezen kun je morgen al beginnen met het toegankelijker maken van je onderwijs voor de leerlingen met ADHD. Naar mijn mening profiteren ook leerlingen zonder ADHD van deze praktische tips en adviezen.
Wat ik daarnaast persoonlijk erg leuk vond, was een pakkende uitspraak die bovenaan ieder hoofdstuk is geschreven.
Boekgegevens
Titel: ADHD in de klas
Ondertitel: praktische gids voor leerkrachten
Auteur: Anton Horeweg
Uitgeverij: Lannoo Campus