Rapport na de Corona periode

Vanaf 8 juni gaan alle leerlingen weer naar school. Leerkrachten ervaren het als fijn dat de leerlingen er weer zijn. Er moet ook nog best veel gebeuren deze laatste schoolweken voor de zomervakantie. Eén van deze dingen is het rapport. Een idee voor een rapport na Corona….

Rapport na de Corona periode

Thuisonderwijs

De afgelopen periode hebben scholen thuisonderwijs verzorgd. Niet alleen wij als leerkrachten hebben hierdoor een ontwikkeling doorgemaakt, ook leerlingen hebben de nodige ervaringen opgedaan. We zien leerlingen die het opeens lukt om zelf hun werk te organiseren en te plannen. Er zijn ook enkele leerlingen die niet zoveel gegroeid zijn als de leerlijn vraagt, maar ieder kind heeft een groei doorgemaakt. Deze groei laat zich soms echter op andere terreinen zien dan de schoolresultaten. Normaal krijgen leerlingen van school altijd een rapport die hun groei op leervakken laat zien. Deze periode leent zich echter om de leerlingen ook te laten verwoorden hoe zij op andere terreinen zijn gegroeid. Wij hebben er daarom voor gekozen om een zogenoemd ‘IK- rapport’ te maken. Hiervoor hebben we ideeën van diverse collega’s gebruikt en dit hebben we samengevoegd tot een rapport dat de leerlingen (met hulp van de leerkracht) zelf kunnen invullen. Op deze manier willen we recht doen aan de ontwikkeling die de leerlingen deze weken ook juist op andere terreinen hebben doorgemaakt.

CITO

Wij kiezen ervoor dat leerlingen aan het einde van dit schooljaar wel gewoon de CITO toetsen te laten maken. Met deze CITO’s willen we de leerlingen niet afrekenen (dit doen we normaal natuurlijk ook niet). We willen de nieuwe beginsituatie van de groepen in kaart brengen. Juist door de vele analyse-mogelijkheden leent de CITO zich (naast de methodetoetsen die gaan over de leerstof van de periode daarvoor) om mogelijke hiaten in kaart te brengen.  Zoals een adviseur van ons leerlingvolgsysteem altijd zegt: ‘CITO is een thermometer die je twee keer per jaar in je groep en school stopt’.  Deze thermometer helpt ons om te kijken hoe we ervoor staan en waar werk ligt.

Rapport

Op het rapport hebben wij normaal gesproken vanaf groep vijf cijfers staan voor de diverse vakken. Leerlingen uit groep één tot en met vier krijgen een bolletjesbeoordeling. In deze periode zijn er echter veel toetsen op een andere manier gemaakt. Ook hebben sommige leerlingen de instructies niet zo goed gevolgd als normaal. Dit zorgt er ook voor dat leerlingen sommige toetsen minder goed maken. Op mijn school hebben we ervoor gekozen om deze toetsen dan ook niet te beoordelen voor het rapport, maar om te analyseren wat leerlingen minder goed. Aan deze lesstof besteden we de laatste schoolweken extra aandacht. Dit zorgt ervoor dat we nu maar één of twee ‘gewone’ cijfers hebben voor een vak. Op basis van zo weinig ‘gewone’ cijfers willen wij een leerling geen rapport geven. Daarom beoordelen wij dit keer alleen de werkhouding en het sociale gedrag van de leerlingen. Dit hebben we wel gezien de afgelopen periode en deze laatste schoolweken waarop we de hele groep gelukkig weer zien.

Onze voorbeelden

Geheel tegen de normale werkwijze van juf-judith in, deel ik hieronder de rapporten die wij hebben gemaakt in ‘word’ documenten. Deze zou je op jouw school kunnen gebruiken, met misschien maar een paar aanpassingen.

Heel veel succes deze laatste loodjes. Maak er mooie momenten van, waarin je blijft werken aan een fijne groep.

 

Uitgelichte afbeelding: Shahid Abdullah via Pixabay 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.