Praktijkspiegel

Het ministerie van onderwijs cultuur en wetenschap lijkt op de werkvloer soms een ver-van-mijn-bed  show. Tegelijkertijd weten we allemaal dat dit niet zo is, aangezien zij veel bepalen van wat er op de werkvloer moet gebeuren. Als leerkracht is het dan ook belangrijk om af en toe je eigen mening te kunnen geven over hun plannen. Ik heb de laatste maanden ontdekt dat ik dit kan doen, bijvoorbeeld via een ‘praktijkspiegel’.

Praktijkspiegel

Verbinding

Het ministerie van OCW zoekt op verschillende manieren verbinding met de leerkrachten in het veld. Tegelijkertijd heb ik hier tot de laatste maanden eigenlijk weinig van gemerkt.  Zelf vind ik dit erg jammer, omdat ik denk dat deze verbinding erg belangrijk is voor de beleidsmedewerkers en de leerkrachten.

Dit schooljaar hadden we een bijeenkomst met alle intern begeleiders en directeuren uit onze gemeente en daarbij waren verschillende beleidsmedewerkers aanwezig. Tijdens deze bijeenkomst hadden we de mogelijkheid om met deze beleidsmedewerkers in gesprek te gaan over bepaalde onderwerpen. Zo werd er gesproken over onder andere huisvesting. Tijdens deze bijeenkomst merkte ik dat de beleidsmedewerkers echt nieuwsgierig zijn naar het veld en onze ervaringen.

Denk mee met OCW

Ik heb me daarom opgegeven voor de nieuwsbrieven van ‘Denk mee met OCW’. Niet omdat ik nu direct dacht hier heel veel mee te doen, maar wel uit nieuwsgierigheid. Wat is dat ‘denk mee met OCW’ nu eigenlijk? In gesprek met een collega die combi-baner is op het ministerie begreep ik dat men het op het ministerie heel graag wil dat leerkrachten zich betrokken voelen bij het ministerie. Toch weten velen van ons niet eens dat het mogelijk is om ook jouw mening te geven (het hele curruculum.nu daargelaten). Mij werd dan ook gevraagd eens een keertje naar een zogenoemde ‘praktijkspiegel’ te komen, om dit mee te maken en hier misschien wel eens iets over te bloggen in de hoop dat meer leerkrachten weten dat hun mening op de juiste plek zeker welkom is.

Wat is een praktijkspiegel?

Een praktijkspiegel is een bijeenkomst waarbij leerkrachten, intern-begeleiders en directeuren (in het vervolg noem ik deze hele groep leerkrachten) in gesprek kunnen gaan met beleidsmedewerkers middels een tafeltjesgesprek. Er zijn verschillende tafels en bij iedere tafel is een ander gespreksonderwerp. Als leerkracht kies je bij voorbaat twee gespreksonderwerpen uit, één voor een eerste ronde en één voor een tweede ronde. Na een algemene introductie en wat actuele informatie krijg je dan de mogelijkheid om met anderen en een beleidsmedewerker in gesprek te gaan over jouw onderwerpen.

Doel van de praktijkspiegel

De praktijkspiegel is opgezet zodat beleidsmedewerkers input voor hun dossier op kunnen halen uit het veld. Het helpt hen informatie te verzamelen, maar ook om een mening te vormen over het onderwerp waar zij aan verbonden zijn. Tegelijkertijd is het voor het veld mogelijk om hun stem te laten horen over ideeën van het ministerie en input te leveren. Op deze manier kunnen de ambtenaren op het ministerie en de leerkrachten in de groep dichter bij elkaar komen.

Mijn ervaring

Op woensdag 19 juni was ik aanwezig bij een dergelijke praktijkspiegel in de ‘Hoftoren’ in Den Haag. Voorafgaand aan de gespreksrondes was er de mogelijkheid om een rondleiding te krijgen door het ministerie. Erg leuk om zo eens een kijkje in deze keuken te krijgen. De praktijkspiegel werd geopend door twee combi-baners. Zij vertelden kort iets over zichzelf en over combi-baners. Daarna was er een korte presentatie van TALIS 2018 en Curriculum.nu. 

Zelf had ik gekozen voor gesprekken over kwaliteitsbeleid en de handreiking overgang PO naar VO. Bij kwaliteitsbeleid kwamen we tot een fijn gesprek over de kwaliteit in het primair onderwijs. Kwaliteit wordt vaak gemeten met de eindtoets en LVS resultaten, maar is dit eigenlijk wel kwaliteit of zijn dit opbrengsten? Is daarbij het welzijn van de leerling niet veel belangrijker? Na deze eerste ronde kregen we een lichte maaltijd, bestaande uit een broodje en wat te drinken. Daarna was de volgende ronde.  Bij de handreiking van PO naar VO spraken we over het nut van een dergelijke handreiking en hoe wij op onze scholen tot een schooladvies komen. Ook gaf een VO docente aan dat er veel meer een doorgaande lijn komt tussen het PO en het VO. Na afloop van de gesprekken was er voldoende te drinken en de mogelijkheid nog te spreken met collega’s en beleidsmedewerkers.

Ik voelde me gehoord door de beleidsmedewerkers en de gesprekken aan tafel waren ook leerzaam. Je komt op deze manier in gesprek met collega’s die te maken hebben met een andere populatie, zoals een collega die werkt op een school op een AZC, een collega die werkt op een school in Amsterdam en een collega uit het Gooi. Voor mij was dit een ervaring die naar meer smaakt, maar ook één die ik iedereen gun.

Jij kunt ook, vrijblijvend en met een vergoeding van € 0,19 per kilometer, een praktijkspiegel meemaken.  Ik raad het je van harte aan, al is het alleen al vanwege het schitterende uitzicht.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.