Opnieuw een onderwijsstaking, waarom ik staak…..

Op woensdag 6 november 2019 is er opnieuw een grote onderwijsstaking. De staking zal zijn tijdens het debat in de Tweede Kamer over de onderwijsbegroting. Waarom een staking en waarom ik ook staak…..

Opnieuw een onderwijsstaking, waarom ik staak……

Wat is staken?

Wanneer het niet meer helpt om te praten, dan mag je er als werknemers voor kiezen om te staken. Staken betekent dat je je normale werkzaamheden neerlegt, of dat je je werk niet meer op de normale manier uitoefent. Staken is een recht dat iedere werknemer heeft. Meestal wordt er tot een staking opgeroepen door een vakbond. Dit noem je een georganiseerde staking. Wanneer een vakbond tot deze staking heeft opgeroepen, heb je als lid van deze vakbond ook recht op een stakingsvergoeding wanneer je loon is ingehouden doordat je hebt gestaakt.  Wanneer een vakbond niet heeft opgeroepen tot een staking heet dit een wilde staking.

Volgens de wet mag een werkgever geen andere werknemer inhuren om het werk van een staker over te nemen. Hierdoor kan de druk op de werkgever snel oplopen, omdat de werkgever zijn verplichtingen niet kan nakomen. In het kader van het onderwijs is dit dat de leerlingen geen les krijgen, en in het geval van meerdere stakingen dus onvoldoende onderwijs krijgen.

Hoe werkt staken?

Zoals hierboven al aangegeven is staken je recht.  Als staker mag je dan ook niet worden geïntimideerd om toch te gaan werken door collega’s, je directeur of je bestuur. Omgekeerd mag jij ook geen druk uitoefenen op je collega’s, directeur of bestuur om wel te gaan staken. Het is echter wel belangrijk om met elkaar het gesprek aan te gaan. Zelf vind ik het belangrijk om duidelijk te verwoorden waarom ik ervoor kies om te staken.

Bedenk je daarbij ook goed dat jij als staker (of niet staker) strak ook weer samen moet werken met je collega’s, directeur en bestuur. Hierdoor is communicatie en respectvol met elkaar omgaan belangrijk. Ook zijn er algemene regels. Beschadig geen dingen, wees respectvol en steun je mede-.stakers. Ook zou ik, na alle boeren-protesten, al mijn mede-stakers willen vragen om zich bewust te zijn van hun voorbeeldfunctie. Denk goed na welk beeld je wilt dat er verspreid wordt over ons als onderwijzend personeel…..

Als staker krijg je in principe geen geld. Niet gewerkt is immers geen salaris. Via social media heb ik begrepen dat er besturen zijn die tijdens deze onderwijsstaking wel doorbetalen. Wanneer je niet doorbetaald wordt en wel lid bent van een vakbond kun je een stakingsuitkering krijgen. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je je op de dag zelf registreren als staker. Daarnaast dien je je loonstrook op te sturen, waarop duidelijk is dat dit bedrag ingehouden is van je salaris.

Waarom staak ik?

Ik maak me zorgen om de huidige generatie leerlingen en de leerlingen die de aankomende jaren nog gaan komen. Op dit moment is er te weinig onderwijzend personeel voor alle leerlingen in Nederland en, wanneer ik de berekeningen volg, wordt dit tekort de aankomende jaren alleen nog maar groter.  Zelf ben ik niet alleen leerkracht en intern begeleider, maar ook moeder van drie kinderen van 9, 5 en 1 jaar oud. Ik wil dat ook zij kwalitatief goed basisonderwijs krijgen. Als ouder hoop ik dat ik niet voor de keuze kom te staan om zelf mijn mooie baan op te moeten geven om mijn eigen kinderen te onderwijzen……

Ik wil echt dat de overheid werk gaat maken van het onderwijs. Ze zouden wat mij betreft iedere dag in de tweede kamer moeten praten over de lerarentekorten. Dit praten moeten ze niet alleen doen tijdens dit debat, of door deze onderwijsstaking. Ze moeten erover praten omdat het gevolgen heeft voor de toekomstige generatie. Nederland wil graag één van de grote kenniseconomieën van de wereld zijn. Hier zal echter wel in geïnvesteerd moeten blijven worden.

Wat er zou moeten gebeuren? Ik heb niet zo snel een antwoord. Wel heb ik mooie ideeën gelezen, bijvoorbeeld van Karin Donkers. Ik weet echter wel dat ik het idee dat deze week naar voren kwam, namelijk een ouder een hele dag voor de groep, geen goed idee vind. Waarom niet, daar schrijf ik nog wel eens een ander blog over.

Wat ik in ieder geval vind, is dat het salaris van de leerkracht omhoog kan. Het salaris van personeel in het primair onderwijs heeft jaren op een nullijn gestaan. Jaren waarin het niet goed ging met Nederland. Deze jaren waren de beginjaren van mijn onderwijsloopbaan. Ik had nog geen kinderen, woonde in een goedkope huurwoning enzovoorts. De problemen waren voor mij toen nog niet zo groot.  Ik zie nu echter dat het salaris van veel andere HBO beroepen grote verschillen heeft met mijn salaris. Daarnaast zie ik collega’s die vertrekken naar het voortgezet onderwijs of gaan werken als onderwijsadviseur. Zij geven aan te kiezen voor een beter salaris en soepelere arbeidstijden. Iets dat mij ook doet denken aan een blog dat ik ooit schreef over de opslagfactor, een blog waar ik nog steeds achter sta. Dit is echter iets dat NIET bij de politiek ligt, maar bij de vakbonden!

Wat vind jij van de onderwijsstaking? Ga je zelf staken of staken de leerkrachten van jouw kind(eren)?

Bronnen

https://www.ad.nl/binnenland/al-honderden-scholen-doen-mee-met-de-staking~a662a92e/
https://www.ad.nl/binnenland/is-er-geen-juf-dan-mag-er-toch-een-ouder-voor-de-klas~aadb316b/
https://www.aob.nl/nieuws/landelijke-staking-basis-en-voortgezet-onderwijs-op-woensdag-6-november/
https://www.cnvvakmensen.nl/diensten/kennisbank/staken-dit-zijn-je-rechten-en-plichten
https://www.fnv.nl/werk-inkomen/staken/staken-wat-houdt-het-in
https://onderwijs.cnvconnectief.nl/nieuws/cnv-onderwijs-roept-samen-met-andere-bonden-op-tot-staking/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.