De energizer ‘het is wit en hangt aan de muur’ lijkt op het spelletje ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’. Bij deze energizer gaat het over het ontdekken van een voorwerp, aan de hand van een minimale omschrijving.
Het is wit en hangt aan de muur
Tijdsduur
- 5 minuten
Benodigdheden
- geen
Doel
- De leerlingen leren gerichte vragen stellen
- De leerlingen leren dat er meerdere goede antwoorden zijn
- De leerlingen leren falen
- De leerlingen leren goed opletten op de vragen van medeleerlingen om zo tot het juiste antwoord te komen
Werkwijze
- Vertel de leerlingen dat je straks een voorwerp uit het lokaal in gedachten gaat nemen en dit met een minimale omschrijving zal omschrijven, bijvoorbeeld het white board: ‘Het is wit en hangt aan de muur’.
- Vertel de leerlingen dat ze vragen mogen stellen om erachter te komen welk voorwerp je beschrijft. Deze vragen moeten gesloten vragen zijn en niet vragen naar het voorwerp, maar naar de kleur, functie, vorm e.d. De vragen mogen alleen beantwoord worden met ja of nee.
- Tel hoeveel vragen de leerlingen nodig hebben om bij het voorwerp te komen.
Evaluatie
Evalueer de opdracht en het proces met de groep met de volgende vragen:
- Lukt het je om gesloten vragen te stellen?
- Lukt het om vragen te stellen die gaan over voorwerp, kleur, functie, vorm e.d.?
- Wat maakte deze opdracht lastig?
- Welke vragen waren goede vragen? Waarom?
Variatie
- Laat de leerlingen zelf een voorwerp omschrijven met een summiere omschrijving.
Andere leuke Energizers
Uitgelichte afbeelding: StartupStockPhotos via Pixabay