Bij dit spel worden originaliteit en vindingrijkheid beloond. Hoe goed kunnen de leerlingen overleggen, zonder dat andere groepjes hun antwoorden horen?
Voor deze opdracht heb je per groepje pen en papier nodig en het is handig om een timer te gebruiken die de leerlingen allemaal kunnen zien. . De opdracht duurt ongeveer 8 minuten.
Werkwijze
Verdeel de groep in groepjes van ongeveer vier leerlingen. Zorg dat iedere groep pen en papier heeft en laat in het groepje afspreken wie er schrijft. en wie er op de tijd let. De leerkracht noemt straks een categorie. Dan gaat de timer lopen. Ieder groepje probeert zoveel mogelijk voorbeelden uit deze categorie te bedenken en op te schrijven. Als de tijd voorbij is leest ieder groepje op wat ze hebben. Hebben andere groepjes dit woord ook opgeschreven, dan steken ze hun hand op. De puntentelling is als volgt:
- enige groepje dat dit woord heeft opgeschreven: 3 punten
- twee groepjes die hetzelfde woord hebben opgeschreven: 2 punten
- meerdere groepjes die hetzelfde woord hebben opgeschreven: 1 punt
- woord dat niet klopt bij de categorie: geen punten.
Mogelijke categorieën:
- boerderijdieren
- dierentuindieren
- landen van Europa
- muziekinstrumenten
- schoolvakken (PO en VO)
- namen van rivieren
- namen van Disneyfiguren
- Nederlandse kinderfilms
- titels van kinderboeken