Leerlingen stil laten overleggen, werken aan de groepssfeer en de verbondenheid. De energizer olifant, tijger en muis leent zich hier perfect voor!
Doel
Samenwerken, stil overleggen, observeren welke leerlingen initiatief nemen bij een stille samenwerkopdracht en werken aan de groepssfeer en ontspanning tussen lessen door.
Voorbereiding
geen
Benodigdheden
Ruimte in het lokaal zodat de groep in twee rijen kan gaan staan.
Tijdsduur
5 tot 10 minuten
Uitvoering
De leerlingen staan in twee rijnen met de ruggen naar elkaar toe. Beide rijen overleggen stil met elkaar welk dier ze willen gaan nabootsen, een olifant, een tijger of een muis. Wanneer de leerkracht het zegt draaien de rijen zich om en beelden ze het uitgekozen dier uit.
- Tijgers: krommen hun vingers als echte klauwen en slaan deze uit
- Olifanten: maken een slurf van hun armen
- Muizen: maken twee oortjes met hun handen en zeggen piep
De groep die het dier nabootst dat het andere kan verjagen heeft gewonnen.
- De tijger wint van de muis
- De muis wint van de olifant
- De olifant wint van de tijger
Wanneer beide groepen hetzelfde dier uitbeelden hebben beide groepen gewonnen. Je kunt ervoor kiezen dit spel een aantal keren achter elkaar te spelen (bijvoorbeeld 5 keer) welke rij verdiend de meeste punten en is de winnaar?