Bij deze energizer gaan de leerlingen zichzelf voorstellen met behulp van de vijf vingers van hun hand. Deze energizer is ook leuk om aan het einde van het schooljaar te doen, zie hiervoor de variatie……
Tijdsduur:
- 20 – 60 minuten
Wat heb je nodig:
- één A4tje per leerling
- potloden
Werkwijze:
- Schrijf de volgende punten op het bord:
- duim: waar ben je goed in?
- wijsvinger: waar wil jij graag nog een keer naartoe?
- middelvinger: wat vind je stom?
- ringvinger: wat wil je later worden?
- pink: wat vind je moeilijk?
- Geef iedere leerling een A4tje.
- Laat iedere leerling de eigen hand omtrekken en daarna middels tekenen of schrijven de bovenstaande vragen in de juiste vinger schrijven of tekenen. Laat de leerlingen op de achterkant van de tekening hun naam schrijven.
- Verzamel alle tekeningen.
- Hang de tekeningen op in het lokaal.
- Laat de leerlingen met post-its raden van wie welke tekening is (dit kan ook op een later moment)
Variatie:
- Kies in plaats van tekenen voor het beantwoorden van de vijf vragen in een klein groepje. De activiteit duurt dan ongeveer 2 minuten per leerling.
- Laat de leerlingen aan het einde van het schooljaar een maatje opzoeken in de klas waarvoor zij de tekening maken. Hoe goed kennen de leerlingen elkaar eigenlijk? Kunnen ze alle vragen beantwoorden, of moeten ze misschien nog een vraag stellen aan hun maatje om de tekening te kunnen maken?