De laatste tijd word er steeds meer geschreven over de zogenoemde ‘datamuur’. Na een workshop eigenaarschap en data gestuurd leren op één van de scholen van onze organisatie werd ik ook enthousiast en inmiddels werk ik een maand of vier met data gestuurd leren…………………
Afspraken en missie
Data gestuurd leren begint met het maken van groepsafspraken met de leerlingen. Iedereen kan dit op een eigen manier vorm geven. Op de school waar ik werk gebruiken we de methode ‘Vreedzame School’. Deze methode kent drie niveaus van regels en afspraken. Omdat ik deze lijn graag aanhoud heb ik ervoor gekozen om de volgende drie niveaus te hanteren:
- Schoolregels: deze gelden op de hele school.
- Groepsregels: deze hebben mijn duocollega en ik opgesteld.
- Groepsafspraken: deze hebben de leerlingen met elkaar afgesproken middels een meeste stemmen gelden systeem.
Deze doelen hangen naast elkaar op ons sociale bord. Ook hebben we een groepsmissie opgesteld en is op dit bord de verwachting van de leerlingen naar de leerkrachten te lezen.
Cognitieve doelen
Een tweede gedeelte van data gestuurd leren is het delen van de doelen die je als leerkracht hebt met de leerlingen. Op onze school is de afspraak dat we de methodedoelen volgen. Hierbij kun je als leerkracht uiteraard kiezen of je de methode les geeft of een andere les, wanneer er maar wel gestreefd wordt naar het behalen van hetzelfde doel. Voordat ik ging werken met een datamuur en data gestuurd leren vertelde ik het doel voorafgaand aan de les aan de leerlingen. Ik vertelde er echter niet bij waarom dit doel belangrijk was. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen die weten voor welke doelen ze leren, maar liefst 27% hoger scoren dan leerlingen die niet concreet weten wat ze leren. Het is dus zeker de moeite waard om de doelen te delen met de leerlingen en deze ook te plaatsen in een context, waarom werken we vandaag aan dit doel?
Databord
Wanneer doelen zichtbaar worden gemaakt door een doelenposter waarop de doelen van de komende periode zijn vermeld en grafieken waarop zichtbaar is hoe het gaat met de doelen levert dit een grote betrokkenheid en inzet van leerlingen op . Ook als leerkracht ben ik zo nog bewuster bezig met mijn lessen en waarom ik leerlingen bepaalde dingen aanleer. Ik heb ervoor gekozen om per thema van de methode een doelenposter te maken. (zie lesmaterialen). Deze poster hangt op de datamuur. Hieronder heb ik een grafiek gemaakt waarop per thema de voor- (en helaas soms ook ) achteruitgang voor de hele groep zichtbaar is.
Portfolio
Naast het groepsbord heb ik ook leerlingsportfolio’s geïntroduceerd. Hierin houden de leerlingen hun eigen voor- en achteruitgang bij. Juist door deze bewust te noteren weten kinderen hun sterke en zwakke kanten beter te benoemen. In deze leerlingportfolio’s zit ook per thema een doelenblad. Hierop houden de leerlingen na iedere les zelf bij of ze het doel al voldoende beheersen (zie lesmaterialen). Daarnaast heb ik op te themamuur een intekenlijst hangen. Hierop kunnen de leerlingen die extra instructie willen dit per doel aangeven. Zo wordt de extra instructie door de leerlingen aangevraagd en hierdoor veel gerichter. Bovendien zijn de leerlingen die bij de instructietafel zitten dan ook gemotiveerd om met de leerkracht aan de slag te gaan.
Hoihoi
Wij zijn sinds een aantal maanden ook bezig met de datamuur (bij ons leerbord)…
zou jij mij misschien wat duidelijkere foto’s van jouw datamuur kunnen sturen. Daarnaast heb ik nog een vraag…
Je hangt dus de doelen van het hele blok op het bord? Je verwijst dus naar het doel dat in de les aan bod komt en legt uit waarom dit doel belangrijk is voor de kinderen en daarnaast heb je dus ook nog een doel voor de instructietafel.. kan dit ook een ander doel zijn dan de les of zijn ze gekoppeld aan de lessen vh blok.. bijv. Vandaag splitsen of huppen van 2… de kinderen die hier instructie over willen kunnen dan zelf de knijper ophangen.. doen ze dit bij aanvang van de les of tijdens de les als blijkt dat het moeilijk is?
Groetjes Monique
Het is inderdaad fijn om de doelen van het hele blok op de datamuur te hangen. In de uitvoering kan dit er verschillend uitzien. Ik zal de komende maand wat nieuwe foto’s toevoegen met voorbeelden.
Het ophangen van de knijper kun je natuurlijk zelf bekijken wat je fijn vind. Ik heb dit het liefste alleen tijdens momenten dat er al gelopen wordt, om de rust in de klas te bewaren.