Coöperatieve werkvorm – om de beurt

Bij de coöperatieve werkvorm ‘om de beurt’ delen de leerlingen informatie op een duidelijke, vooraf afgesproken manier met elkaar.  Ik vertel je graag hoe deze werkvorm gaat….

Coöperatieve werkvorm: om de beurt

De werkvorm

De coöperatieve werkvorm om de beurt gebruik je in tweetallen..  Als leerkracht stel je een vraag aan de leerlingen waarop een kort antwoord gegeven moet worden. De leerlingen geven om de beurt antwoord, dit kan mondeling of schriftelijk, bijvoorbeeld op een wisbordje. Vervolgens volgt een klassikale afronding waarbij enkele leerlingen hun antwoorden kunnen noemen. Het idee van deze werkvorm is dat de leerlingen van elkaar en hun antwoorden leren en strategieën gaan uitwisselen om tot het antwoord te komen. Het is een aanrader om bij deze werkvorm juist eens gebruik te maken van tweetallen die normaal niet samenwerken of bij elkaar in de buurt zitten. Zo leren de leerlingen ook de vaardigheden van hun andere klasgenoten goed kennen.

Wanneer gebruiken

Deze werkvorm is te gebruiken in alle groepen. Ze leren naar elkaar luisteren en informatie kort maar krachtig met elkaar te delen.  Je kunt deze werkvorm goed gebruiken om informatie op te halen van de vorige les of als klassikale afsluiter, nadat de leerlingen instructie hebben gehad en de leerstof hebben verwerkt.

Aanbieden aan de groep

Ik vind het altijd fijn om een coöperatieve werkvorm te ondersteunen met een poster om de beurt. Deze poster kun je gebruiken tijdens het aanleren van de werkvorm, maar ook op je whiteboard hangen wanneer je de werkvorm toepast. Op deze manier is in één opslag duidelijk hoe de werkvorm in zijn werk gaat.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.