Bij de coöperatieve werkvorm legpuzzel oefenen de leerlingen met luisteren, overleggen, uitleggen en compromissen sluiten. In dit blog lees je hoe deze werkvorm werkt en een poster waarmee je de werkvorm visueel kunt maken.
Coöperatieve werkvorm: Legpuzzel
De werkvorm
Verdeel de leerstof in gelijke delen. Maak evenveel groepjes leerlingen als delen leerstof. Vertel dat de leerlingen allemaal een stukje krijgen van de leerstof. Zij zijn straks expert van dat stukje leerstof. Als groepje verdiepen ze zich in het stukje stof dat zij hebben gekregen en moeten ze bedenken hoe zij deze informatie straks kunnen delen met groepsgenootjes.
Wanneer jij als leerkracht het signaal geeft gaan de leerlingen allemaal in een ander groepje zitten (deze kun je bijvoorbeeld maken met een memory). Ieder groepslid heeft zich nu verdiept in een ander stukje leerstof. De bedoeling is dat alle experts om te beurt in dit nieuwe groepje vertellen wat ze geleerd hebben. Het groepje leerlingen voegt al deze informatie samen en maakt er een poster, presentatie of mindmap van.
Als leerkracht evalueer je daarna het eindresultaat, misschien kun je er (wanneer je de werkvorm vaker hebt gebruikt) zelf een cijfer voor geven.
Wanneer gebruiken
Deze werkvorm is goed te gebruiken bij het aanbieden van zaakvakken in de midden- en bovenbouw. Leerlingen oefenen met luisteren, overleggen, uitleggen en compromis sluiten. Deze werkvorm neemt ongeveer 45 minuten in beslag.
Aanbieden aan de groep
Ik vind het altijd fijn om een coöperatieve werkvorm te ondersteunen met een poster Legpuzzel. Deze poster kun je gebruiken tijdens het aanleren van de werkvorm, maar ook op je whiteboard hangen wanneer je de werkvorm toepast. Op deze manier is in één opslag duidelijk hoe de werkvorm in zijn werk gaat.
Downloads
Andere coöperatieve werkvormen vindt je hier.