Coöperatieve werkvorm – dobbelen

Bij de coöperatieve werkvorm dobbelen gaan de leerlingen bespreken de leerlingen een tekst na met behulp van dobbelstenen. 

Coöperatieve werkvorm: dobbelen

De werkvorm

Lees eerst klassikaal een tekst. Laat de leerlingen daarna in groepjes van 3 a 4 leerlingen zitten. Ieder groepje heeft twee dobbelstenen. Op de ene dobbelsteen staan werkwoorden en op de andere dobbelsteen vragen naar het onderwerp. Met beide dobbelstenen wordt gegooid en daarmee wordt er een vraag geformuleerd, zoals bijvoorbeeld: Wie is…… De leerling die dit gegooid heeft moet daarna een vraag bedenken met deze woorden erin. De andere leerlingen moeten deze vraag beantwoorden. Uiteraard gaat deze vraag over de tekst! de dobbelstenen kun je zelf maken, bijvoorbeeld met lege dobbelstenen of je print de dobbelstenen hieronder uit op stevig papier.

Wanneer gebruiken

Deze werkvorm is leuk om te gebruiken als verwerking van een gelezen tekst, zoals bij begrijpend lezen of de zaakvakken. De gelezen tekst te verwerken door middel van gesprek, leren de leerlingen goed naar elkaar luisteren en met elkaar discussiëren.

Aanbieden aan de groep

Ik vind het altijd fijn om een coöperatieve werkvorm te ondersteunen met een poster van werkvorm dobbelen. Deze kun je gebruiken tijdens het aanleren van de werkvorm, maar ook op je whiteboard hangen wanneer je de werkvorm toepast. Op deze manier is in één opslag duidelijk hoe de werkvorm in zijn werk gaat.

Downloads

uitgelichte afbeelding en afbeeldingen in poster: pexels

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.