Bij de coöperatieve werkvorm ‘binnen-buitencirkel’ delen de leerlingen informatie op een gestructureerde manier met elkaar. Ik vertel je graag hoe deze energizer werkt…..
Coöperatieve werkvorm: binnen-buitencirkel
De werkvorm
De coöperatieve werkvorm binnen-buitencirkel gebruik je klassikaal. Laat de leerlingen twee kringen maken. Eén kring is de buitenkring, de andere de binnenkring. Beide kringen staan met hun gezicht naar elkaar toe. Als leerkracht stel je een vraag of geef je een opdracht aan de leerlingen. De leerlingen in de buitencirkel geven hun antwoord aan de leerling in de binnencirkel. De leerling in de binnencirkel luistert. Vervolgens geeft de leerling in de binnencirkel zijn of haar antwoord en luistert de leerling in de buitencirkel. Op teken van de leerkracht draait de binnencirkel één leerling naar rechts. Na dit doordraaien kan de leerkracht een nieuwe vraag stellen of een nieuwe opdracht geven.
Wanneer gebruiken
Deze werkvorm is te gebruiken in alle groepen. Ze leren naar elkaar luisteren en informatie kort maar krachtig met elkaar te delen. Je kunt deze werkvorm goed gebruiken om informatie op te halen van de vorige les. Ook zou je hem kunnen gebruiken als een manier om elkaar te vertellen over het weekeinde of een vakantie.
Aanbieden aan de groep
Ik vind het altijd fijn om een coöperatieve werkvorm te ondersteunen met een poster binnen- buitenkring. Deze poster kun je gebruiken tijdens het aanleren van de werkvorm, maar ook op je whiteboard hangen wanneer je de werkvorm toepast. Op deze manier is in één opslag duidelijk hoe de werkvorm in zijn werk gaat.
uitgelichte afbeelding: Pixabay