In communicatie zonder frustratie in het onderwijs begint van Essen met het uitleggen van de basisprincipes van communicatie en wordt vervolgens dieper ingegaan op communicatie met verschillende doelgroepen. Een aanrader voor iedere (aankomend) onderwijsprofessional.
Communicatie zonder frustratie in het onderwijs
Over de auteur en het boek
Ingrid van Essen is tien jaar leraar, mentor en leerlingbegeleider geweest. Nu is ze werkzaam als coach en trainer op het gebied van persoonlijk leiderschap, communicatie en teamontwikkeling. Eerder schreef ze al de boeken: Effectief en affectief lesgeven aan pubers, pubermania, schoolmania.
Het boek bestaat uit drie delen:
- Randvoorwaarden effectieve communicatie
- hoe kun je effectieve communicatie vaardigheden in zijn algemeenheid toepassen?
- Specifiekere communicatievaardigheden.
Het boek is gebaseerd op transactionele analyse, neurolinguïstisch programmeren en een systematische bril. Deze drie komen voor Van Essen samen in de ijsbergmetafoor.
Wat draagt het boek bij?
Boek is gebaseerd op zeven aannames:
- Ik ben ok en jij bent ok
- Mijn waarheid is niet DE waarheid
- Mensen zijn meer dan gedrag alleen
- Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden.
- De betekenis van communicatie is de reactie die je krijgt.
- Soms moet je stilstaan om te versnellen.
- Mensen beschikken over hulpbronnen om het gewenste resultaat te bereiken.
Wanneer een leerkracht een goede relatie heeft met collega’s en leidinggevenden, ervaart hij een hogere geluksfactor. Ook werken leerlingen harder voor de leerkracht met wie hij een goede relatie heeft. In dit boek worden diverse adviezen gegeven om door middel van effectieve communicatie de persoonlijke relaties met leerlingen, collega’s en leidinggevenden te verbeteren.
Communicatie is een ingewikkeld proces waar gemakkelijk misverstanden in kunnen ontstaan. In communicatie is er sprake van een inhoudelijk niveau, maar ook de relatie speelt een rol. Er zijn drie vormen van communicatie: verbale taal, intonatie en lichaamstaal. Emoties kunnen de effectieve communicatie in de weg zitten. Het is daarom belangrijk om deze te reguleren.
Investeren in een relatie is een basis voor het schoolsucces. Leerlingen willen wel werken voor de docent.
Van Essen beschrijft ook de ijsberg. Het gedrag dat je ziet is boven de waterlijn, maar ander de waterlijn zijn er gevoelens, behoeften, kwaliteit, talenten, vaardigheden, identiteit en het zelfbeeld. Zij liggen ten grondslag aan het gedrag dat zichtbaar is, maar zijn ook de sleutels om een relatie met de ander aan te gaan.
Basisingrediënten voor een goede communicatie tussen mensen:
- acceptatie
- empathie
- authenticiteit
In het boek worden onder andere tips gegeven voor de communicatie met pubers, met getraumatiseerde kinderen, met ouders en met leerlingen met een probleemgedrag.
Mijn mening
Communicatie zonder frustratie in het onderwijs is goed leesbare vakliteratuur. Allereerst wordt stilgestaan bij wat communicatie is, wat problemen zijn in communicatie en een goede basishouding. Zo wordt geschreven over inzicht in eigen communicatie, luisteren, vragen stellen, en de communicatie die je niet ziet, maar die wel plaatsvind. Vervolgens wordt dieper ingegaan op ingewikkeldere communicatie, zoals communicatie met pubers, leerlingen met probleemgedrag en ouders.
Communicatie is ingewikkeld en zorgt regelmatig voor problemen. Dit boek is een aanrader
Boekgegevens
Titel: Communicatie zonder frustratie in het onderwijs
Ondertitel: versterk de relatie met je leerling, je collega en jezelf!
Auteur: Ingrid van Essen
Uitgeverij: Lannoo campus
Bestel het boek via deze link bij je lokale boekhandel.