Een boekgesprek is een geleid gesprek over boeken. Het waarom én hulpmiddelen voor zo’n gesprek…….
Boekgesprekken
Boekpromotie
Er bestaan enorm veel leuke kinderboeken. Toch wordt helaas niet ieder kind geboren als lezer. Als leerkrachten kunnen we kinderen stimuleren om boeken te lezen, door een boekenbeurt, een boekbespreking of een boekendoos te laten maken. Daarnaast is het echter ook belangrijk dat we kinderen leren dat er veel verschillende soorten boeken zijn. Op die manier helpen we kinderen om zelf hun eigen boekvoorkeuren te leren kennen. Leuke werkvormen hiervoor zijn boekendaten of een boekentapas organiseren.
Praten over boeken
Naast boekpromotie is het ook goed om het lezen ook op andere manieren te promoten. Wat erg goed werkt zijn minileeslessen. Op deze website wordt geprobeerd bij recensies ook direct een minileesles te plaatsen. Iemand die echter veel meer verstand heeft van minileeslessen en leerkrachten wil ontzorgen door een minileeslessenplatform aan te bieden is Kinderboekenjuf Ingrid.
Een andere werkvorm om kinderen te stimuleren om boeken te lezen en hierover te praten is het voeren van boekgesprekken.
Boekgesprek
Een boekgesprek is een geleid gesprek over één of meerdere boeken. Het helpt om daar een aantal vragen voor achter de hand te hebben, zoals bijvoorbeeld de boekgesprekkaartjes die hieronder staan. Je kunt als leerkracht centraal één vraag trekken en vragen of de schoudermaatjes dit antwoord willen uitwisselen. Ook kun je ervoor kiezen dat het antwoord klassikaal wordt gegeven of in een groepje van vier tot vijf kinderen. Aan het einde is het natuurlijk een leuk om te vragen welke kinderen een boek aan hun ‘die wil ik lezen’ lijstje hebben toegevoegd.