Twee hoofdpersonen die elkaar niet mogen, maar ontdekken dat ze iets gemeen hebben, daarover gaat het boek Alaska.
Alaska
Het verhaal
Sven wil dit jaar niet die zielige leerling zijn. Hij bedenkt daarom dat hij dit schooljaar de eerste dag een stunt wil uithalen, zodat iedereen vooral daaraan denkt.
Parker heeft geen leuke zomer gehad en nog steeds werkt dit thuis iedere dag door. Ze wil het liefst onzichtbaar zijn en denkt regelmatig terug aan haar hond Alaska, die ze helaas niet kon houden.
Op de eerste schooldag ontdekt Parker dat Alaska de hulphond is van haar klasgenoot Sven. Ze vindt dit vreselijk, want Sven is een pestkop en hij lijkt ook niet heel lief te zijn voor Alaska. Parker bedenkt een plan om Alaska bij Sven weg te halen.
Mijn mening
Een schitterend boek met twee verhaallijnen over twee jongeren die beide iets overkomen is waar ze niets aan kunnen doen. Beide worstelen ze met wat er is of is gebeurd en door Alaska worden ze verbonden. Een schitterend boek dat voor leerlingen met epilepsie (maar ook met een andere aandoening) kan helpen zien dat ze niet alleen zijn. Dit boek biedt ook ruimte voor mooie klassikale gesprekken.
Lesideeën
Sociaal-emotioneel
Lees Sven, bladzijde 24-28 voor. Bespreek daarna één of meer van de onderstaande punten:
- Sven heeft een epileptische aanval gehad in de klas.
○ Hoe zou jij je voelen wanneer dit je overkomt?
○ Wat zou jij doen als dit je overkomt? - Sven wil geen epilepsie hebben.
○ Is er met jou ook iets wat je niet wilt hebben, maar toch hebt?
○ Wat kun jij doen voor iemand als Sven als hij jouw vriend/klasgenoot/teammaatje is?
Minileesles
Lees Sven, bladzijde 17-20 voor. Geef daarna één van de volgende leesvragen mee:
- Sven vindt zichzelf een freak. Hoe denkt jouw hoofdpersoon over zichzelf?
- Dit hoofdstuk speelt zich af op school. Waar speelt het stuk dat jij leest zich af?
Boekgegevens
Titel: Alaska
Auteur: Anna Woltz
Uitgeverij: Querido