Een van de meest bekende energizers is toch wel commando Pinkelen.
Doel:
Goed luisteren
Voorbereiding:
Geen
Benodigdheden:
Geen
Tijd in de les:
Zolang als je wilt
Uitvoering:
De leerlingen zitten op hun stoel aan hun tafel. Op commando van de leerkracht moeten een aantal bewegingen gemaakt worden.
Deze bewegingen zijn:
- Pinkelen (wijsvingers om de beurt op tafel tikken).
- Plat: handen plat op tafel
- Hol: handen hol trekken, vingertoppen raken de tafel
- Bol: je draait je hand om; vingers staan naar boven gericht.
De spelbegeleider geeft het commando en maakt tevens zelf de bewegingen. De spelers nemen deze bewegingen over, maar ze moeten alleen reageren als het woord “commando” ervoor gezegd werd. De spelbegeleider kan de spelers ook misleiden door een verkeerde beweging uit te voeren. Dus de spelgebeleider zegt bijvoorbeeld commando hol, en legt zelf zijn handen plat op tafel. De kinderen die de handen plat op tafel leggen, zijn dan af. Als het woord “commando niet wordt uitgesproken en de beweging toch overgenomen wordt, is een leerling ook af.
Alle leerlingen krijgen 5 of 10 punten bij de start. Bij af gaat er een punt af. Je kunt dit ook zonder punten doen. Wissel af en toe van spelleider. Hoe sneller de bevelen elkaar opvolgen, hoe moeilijker het is om ze foutloos uit te voeren.
Variant:
Er zijn vier commando’s: klappen, stampen, vliegen (twee armen omhoog naast je lichaam) en springen. En natuurlijk kun je ook nog andere commando’s met elkaar bedenken.
2 gedachten over “Energizer: Commando Pinkelen”