Omgaan met emoties is één van de SEL competenties. Het emotiebordspel is een manier om kinderen te laten praten over emoties bij zichzelf.
Emoties bordspel
Emoties
Wanneer je de theorieën sociaal-emotioneel leren, beschreven door Kees van Overveld, volgt, ziet al snel dat emoties een belangrijk onderdeel volgen van de sociaal-emotionele vaardigheden. Om met emoties om te kunnen gaan, moet een kind deze kunnen herkennen bij zichzelf en anderen. Ook is het handig wanneer kinderen weten wat er bij hen werkt, wanneer deze emotie speelt. Hoe worden ze rustig of waar worden ze precies boos van?
Bordspel
Een mooie manier om over emoties te praten, vooral na het aanbieden en bespreken van de emoties, is het emotie bordspel. Leerlingen gaan dan in groepjes van ongeveer vier personen zitten en krijgen per groepje een dobbelsteen en per leerling een pion. De leerlingen gooien om de beurt met de dobbelsteen en lopen met hun pion het aantal ogen van de dobbelsteen. Dan beantwoorden ze de vraag die op het vakje staat. Nu is de volgende leerling aan de beurt. Je kunt de leerlingen laten spelen tot ze bij einde zijn (en dan eventueel even laten lezen tot iedereen klaar is) of een bepaalde speelduur afspreken en deze op het (digi)bord weergeven.
Benodigdheden
- emoties bordspel
- pionnen in vier verschillende kleuren (één per kind)
- dobbelstenen