Op 27 februari 2017 ‘s avonds is één iemand begonnen met een facebookgroep: PO in actie. Zijn doel was een eerlijk salaris èn kleinere klassen. Iedere leerkracht mag lid worden van deze groep om samen ideeën te opperen en hun verhaal te vertellen. Heel veel leerkrachten hebben dit inmiddels gedaan…………………..
Op het moment van schrijven van dit bericht, op 5 maart, heeft de groep 14 805 leden. Bizar om te bedenken dat dit zo snel is gegaan in nog geen 7 dagen tijd. Binnen de groep wordt er gesproken over onvrede over het salaris van de leerkrachten PO. Dit salaris wordt vergeleken met het salaris van leerkrachten in het VO.
Salaris
Ik heb een zogenoemde werktijdfactor van 0,7 waarin ik 3,5 dag voor de klas sta. Op de school waar ik werk draaien we het vijf gelijke dagen model, waardoor ik de ene week 3 en de andere week 4 dagen voor de klas sta. Ik heb een LB-functie, waar ik na het behalen van mijn tweede master SEN voor heb gesolliciteerd. Een grote vooruitgang in salaris, nou eigenlijk niet. Er wordt gekeken naar het salaris dat ik verdiende toen ik nog de LA-functie had en ik ben ingestroomd in de trede die daar het dichtste bij lag, zodat ik zo’n 5 tot 10 euro per maand meer verdien als LB -leerkracht dan daarvoor als LA leerkracht.
In vergelijking met leraren in het voortgezet onderwijs (VO): leraren die in de onderbouw van het VO lesgeven hebben ook een HBO diploma. Zij stromen direct in in de schaal LB , die voor het VO overigens nog hoger is ook.
Schalen VO
Schalen PO
Hoe dit verschil komt? De vakbonden geven aan dat het VO in het verleden beter heeft onderhandeld.
Geluiden in de groep
Helaas lees ik in de facebookgroep ‘PO in actie’ ook reacties van mensen die aangeven dat de salarissen zo laag zijn omdat een groot deel van de leerkrachten parttimers zijn die voornamelijk leven van het salaris van hun partner. Ik ben een parttimer en mijn man verdient inderdaad een goed salaris. Natuurlijk is dit fijn voor ons gezin. Ik heb echter, net als hij, een HBO opleiding gedaan en daarna twee HBO plus opleidingen. Het startsalaris van mijn man was echter per maand ongeveer 100 euro (beide gerekend uit een fulltimer salaris) hoger. Dit verschil loopt verder op, zo is het verschil na 3 jaar al 400 euro! Natuurlijk mag er verschil zijn, maar ook ik werk hard en wil hier graag ook een passend HBO(+) waardig salaris voor .
Kleinere klassen: heel graag. Zelf mag ik dit jaar niet klagen met 25 leerlingen in de groep en daarnaast ondersteuning voor een aantal van mijn leerlingen die door het ‘Passend Onderwijs’ nog op onze school kunnen blijven. Ik ben geen tegenstander van Passend Onderwijs, maar hoop wel men gaat beseffen dat de combinatie van Passend Onderwijs en de grotere klassen funest is voor leerkrachten en dat zij opbranden omdat ze het gevoel hebben al hun leerlingen onvoldoende te kunnen bieden.
CAO van primair onderwijs
Naast het aanpakken van salaris hoop ik echter dat er nog iets anders gaat gebeuren: het aanpakken van de huidige CAO. Deze CAO wordt op veel scholen ook wel ‘het koekje van eigen deeg’ genoemd. Het doel van deze CAO is om de werkdruk, een veelbesproken onderwerp in het onderwijs, te verminderen. De nieuwe CAO wil dat leerkrachten die voorheen gemiddeld 41,5 uur per week werkten en dit 40 weken lang deden nu 41,5 week 40 uur per week werken. Klinkt leuk……. Alleen waar komt deze 41,5 uur per week werken (met een WTF 1,0) vandaan?
Werkdruk
Daarnaast vind ik dat het grootste probleem van de werkdruk niet is aangepakt: de verhouding tussen lesgevende uren en de lesgerelateerde taken. Dit is in de ‘nieuwe CAO’ de opslagfactor genoemd. De opslagfactor bestaat uit een percentage van 35 % tot 45 % van de lesgevende taken. Dit percentage is afhankelijk van de school waar je werkt en de keuzes die zijn gemaakt. Wanneer je school werkt met het basismodel wordt er gesproken over 35%, wanneer je school met het overlegmodel werkt mag de school dit percentage, met instemming van de PMR zelf vaststellen tussen de 35% en 45%.
Onder de opslagfactor vallen bij de meeste scholen de volgende dingen:
- voorbereiden en plannen van de lessen
- nakijken
- verzorgen van het lokaal
- invullen van rapporten
- intern overleg m.b.t. de groep
- extern overleg m.b.t. de groep
- leerlingbesprekingen
- hulpplannen opstellen, bijstellen, evalueren en bespreken
- functionerings- en beoordelingsgesprekken
- ouderavonden
- overleg met ouders
- vergaderingen
Op de school waar ik werk is de opslagfactor vastgesteld op 40% . Onze schooldag duurt van 08.30 tot 14.00. Hierin hebben de leerlingen 30 minuten pauze en 15 minuten lunchtijd (dit valt niet onder lesuren). Dit zorgt ervoor dat de leerlingen in totaal 285 minuten les hebben. Dit betekent dat ik in totaal iedere lesdag 114 minuten heb voor de bovengenoemde taken. Dit betekent nog geen 2 uur per dag ! Wanneer ik een vergadering heb duurt deze al 1,5 tot 2 uur. Daarnaast moeten lessen nog worden voorbereid en moet er werk worden nagekeken en dienen resultaten te worden ingevoerd en bijgehouden: volgens mij is dit een probleem! Hierbij spreek ik nog niet over de ouders die binnen lopen met een vraag of een opmerking, een doekje door het lokaal halen en even vegen, interne gesprekken met collega’s en niet te vergeten een duo-overleg.
Oproep
Daarom wil ik met dit blog de vakbonden oproepen om aan de slag te gaan met de CAO, door het salaris van leerkrachten, de groepsgrootte en de opslagfactor aan te pakken. Ik wil de politiek oproepen om in gesprek te gaan met mensen uit het onderwijsveld, zodat ze horen waar de echte pijn zit. Ik wil leerkrachten oproepen om zich aan te sluiten bij PO in actie en daarnaast het gesprek niet alleen maar in de teamkamers te voeren, maar ook met anderen zodat duidelijk wordt dat leerkrachten het niet eens zijn met hun huidige CAO.
Goed werk Judith, ik hoop dat t wat uithaalt maar we blijven optimistisch ?