In 2022 is het prentenboek van het jaar ‘Maar eerst ving ik een monster’. Een recensie met lesideeën…..
Maar eerst ving ik een monster
Het verhaal
Een kort verhaal net voordat het bedtijd is, maar de ‘ik’ in het boek gaat nog niet slapen. De ‘ik’ vangt eerst een monster. Wanneer het monster gevangen is, wil de verteller het verhaaltje afronden. De ‘ik’ zegt echter dat hij eerst nog meer monsters moet vangen…..
Mijn mening
Een herkenbaar verhaaltje voor een ieder die wel eens iemand op bed heeft gelegd. De ík’ is goed in het rekken van tijd, om zo nog niet te hoeven gaan slapen. Een van de meest voorkomende angsten bij kinderen is die voor monsters. De hoofdpersoon in het verhaal heeft deze angst niet. Hierdoor is hij misschien wel een goed voorbeeld voor alle kinderen die wel bang zijn voor monsters.
De prenten in het verhaal zijn sprekend en kleurrijk en vol met allerlei monsters, elke keer weer zie je een ander monster.
Lesideeën
Sociaal-emotionele vorming
Lees het hele boek voor, stel daarna de volgende vragen:
- Dit jongetje wordt voorgelezen voor het naar bed gaan. Hoe ziet het naar bed gaan er bij jou uit?
- Dit jongetje is niet bang voor monsters. Waar ben jij niet bang voor?
Creatief
- Teken een zo eng mogelijk monster.
Stellen
Lees voor, tot het stukje ‘Einde’.
- Verzin zelf een eind van het verhaal na het woord ‘Einde’ in het boek.
Andere lesideeën zijn te vinden op de website van Lemniscaat.
Boekgegevens
Titel: Maar eerst ving ik een monster
Auteur: Tjibbe Veldkamp
Illustrator: Kees de Boer
Uitgeverij: Lemniscaat