Coöperatieve werkvorm: Hoeken

Bij de coöperatieve werkvorm hoeken leren de leerlingen om hun eigen mening te vormen en deze te delen met anderen.

Coöperatieve werkvorm: Hoeken

De werkvorm

Hang voorafgaand aan deze werkvorm posters in de hoeken van het lokaal (of bedenk waar iemand moet staan met welke mening, bijvoorbeeld voor/ tegen). Lees een stelling voor. Laat de leerlingen daarna naar de hoek lopen waar zij het mee eens zijn. Laat de leerlingen in deze hoek in een tweetal overleggen waarom ze voor deze hoek hebben gekozen. Op een signaal dat jij als leerkracht geeft laat je de leerlingen oversteken naar een tegenovergestelde mening. Laat de leerlingen hun keuze naar elkaar beargumenteren. Vervolgens geef je weer een signaal. De leerlingen moeten nu teruglopen naar hun eigen hoek. Sluit de werkvorm af door aan een aantal leerlingen te vragen waarom diegene die ze net hebben gesproken voor de andere hoek heeft gekozen.

Wanneer gebruiken

Deze werkvorm duurt ongeveer tien minuten. Je kunt deze werkvorm goed gebruiken wanneer je wilt dat leerlingen zich een mening vormen, bijvoorbeeld bij maatschappelijke discussies. Deze werkvorm is een mooie om leerlingen te laten oefenen met het luisteren naar anderen.

Aanbieden aan de groep

Ik vind het altijd fijn om een coöperatieve werkvorm te ondersteunen met een poster Hoeken. Deze poster kun je gebruiken tijdens het aanleren van de werkvorm, maar ook op je whiteboard hangen wanneer je de werkvorm toepast. Op deze manier is in één opslag duidelijk hoe de werkvorm in zijn werk gaat.

Downloads

Andere coöperatieve werkvormen vindt je hier.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.