Bij de werkvorm ‘Vind iemand die’ kinderboeken krijgen de leerlingen een gerichte opdracht waarmee ze door de groep moeten lopen. Dit keer een speciale opdracht over kinderboeken.
Vind iemand die….kinderboeken
Doel van de werkvorm
Met deze werkvorm lopen de leerlingen met een doel door het lokaal of een andere ruimte. Ze gaan op zoek naar iemand die past binnen één van de opmerkingen die staan vermeld op hun werkblad. De leerlingen oefenen tijdens deze werkvorm met contact maken, vragen stellen en rustig wandelen door de ruimte. Naast dit sociale doel werken de leerlingen ook (onbewust) aan het uitbreiden van hun boekenrepertoire door titels van boeken met elkaar te delen.
Werkwijze
Geef de leerlingen allemaal een werkblad. Vertel de leerlingen dat het de bedoeling is dat ze straks in ieder vakje een titel van een boek of de naam van een illustrator of auteur moeten opschrijven. Deze titels en namen kunnen de leerlingen pas noteren nadat ze een klasgenoot hebben gevraagd naar een titel of naam. Wanneer ze een klasgenoot hebben gevonden die een antwoord kan geven, schrijven ze de titel of de naam op en gaan ze verder met ‘Vind iemand die’….
Een aantal regels die helpen bij deze werkvorm:
- Wanneer je nog niemand hebt loop je door de ruimte met je hand omhoog.
- Heb je een maatje gevonden, dan geef je elkaar een high five en doe je je hand naar beneden
- Diegene met de langste haren mag als eerste een vraag stellen, daarna degene met de kortste haren
- Een antwoord, dan schrijf je het antwoord op. Geen antwoord, helaas…..
- Neem afscheid en vind iemand die…….