Denken-Delen-Uitwisselen is een coöperatieve werkvorm die leuk is om regelmatig te gebruiken op school. Hoe werkt deze werkvorm en bij welke lessen kun je de werkvorm goed gebruiken?
Coöperatieve werkvorm: Denken-Delen-Uitwisselen
De werkvorm
De werkvorm Denken-Delen-Uitwisselen gebruik je klassikaal. Vooraf moet bekend zijn welke tweetallen de leerlingen maken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van schoudermaatjes.
Als leerkracht stel je de groep een vraag. Zet daarna de timer aan op het digibord (bijvoorbeeld op twee minuten). De leerlingen moeten nu, stil voor zichzelf, gedurende de tijd die op de timer staat, nadenken over een antwoord op de vraag. Wanneer de timer gaat vertel je de leerlingen dat ze in tweetallen mogen overleggen over het antwoord. Hierbij zet je als leerkracht weer de timer. Wanneer de timer opnieuw gaat mogen de leerlingen hun gezamenlijk overeen gekomen idee uitwisselen met de gehele groep.
Wanneer gebruiken
Deze werkvorm is leuk om te gebruiken bij het ophalen van voorkennis over een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld bij het aanbieden van een les wereldoriëntatie. Ik vind deze werkvorm zelf ook fijn om te gebruiken tijdens het herhalen van de ‘vijf vragen’ die de leerlingen bij onze wereldoriëntatiemethode 4xWijzer moeten beheersen. Op deze manier laat ik de leerlingen oefenen met deze vragen, zonder zelf de antwoorden te geven.
Aanbieden aan de groep
Wanneer je een nieuwe coöperatieve werkvorm wilt aanbieden aan de groep kan het helpen om deze werkvorm ook visueel aan te bieden. Ik heb daarom een poster gemaakt met deze werkvorm. Deze kan ik gebruiken tijdens het aanleren van de werkvorm, maar ook ophangen op mijn whiteboard wanneer ik deze werkvorm herhaal bij een bepaalde opdracht (daarna haal ik hem ook direct weer weg om verwarring te voorkomen). De poster denken-delen-uitwisselen dient dan als een geheugensteuntje voor de leerlingen.
Bron uitgelichte afbeelding: Designed by Dooder / Freepik