Ontwerp je eigen pretpark

Met simulatiespellen op papier uitvoeren oefenen leerlingen verschillende vaardigheden. De afgelopen maanden heb ik een les ontworpen waarin de leerlingen op papier een pretpark gaan ontwerpen: ‘ontwerp je eigen pretpark’.

Ontwerp je eigen pretpark

Lesdoelen

Tijdens deze les werken de leerlingen aan verschillende vaardigheden. Dit zijn vaardigheden als samenwerken, zodat leerlingen leren compromissen sluiten om te komen tot hun gezamenlijke pretpark. Daarnaast moeten leerlingen aan de slag met oppervlakte en optellen, aftrekken en vermenigvuldigen van geldbedragen. Op deze manier kan je met deze les werken aan diverse doelen en vaardigheden.

De les

Maak als leerkracht vooraf de keuze in welke samenstelling je leerlingen wilt laten samenwerken. Wat is je doel voor deze samenwerkingsopdracht? Wil je dat leerlingen compromissen leren sluiten, dan is het verstandig om groepjes van 4 leerlingen te formeren. Wil je vooral oefenen op praktisch rekenen met oppervlakte en geld, dan is een samenwerking met een kleiner aantal leerlingen, bijvoorbeeld 2, verstandiger.

Voorafgaand aan de les is het verstandig om te kijken naar de plattegrond van een aantal pretparken, zoals de Efteling en Toverland. De lessenserie ontwerp je eigen pretpark kun je inzetten voor een tijdperiode die je als leerkracht kiest, maar wel tenminste één uur laten duren.

Benodigdheden

  • Werkblad pretpark per groepje
  • ruitjespapier
  • potloden
  • gummen
  • liniaal
  • eventueel kleurpotloden

Andere ontwerp je eigen lessen

6 gedachten over “Ontwerp je eigen pretpark

  1. Janneke zegt:

    Hallo Judith,
    Ik wilde je even laten weten dat leerlingen je opdracht ‘ontwerp je eigen pretpark’ in een plusklas aan het doen zijn. De leerlingen mogen zelf kiezen wat ze willen doen in onze klas. We hadden jouw opdracht als een van de keuzemogelijkheden aangeboden en de leerlingen willen deze graag doen. Verschillende groepjes zijn er mee bezig.
    Erg leuk om te zien en ze leren ook zoveel verschillende dingen.
    Mijn collega heeft met een 3D printer een weerdobbelsteen gemaakt. Zo kunnen de leerlingen dobbelen wat het weer was, dit heeft natuurlijk invloed op het aantal bezoekers!

  2. Frank zegt:

    Hallo Judith,

    Ik ben bezig met de planning voor komend jaar en overweeg deze opdracht in te zetten. Heb je richtlijnen wat betreft het aantal bezoekers dat de kinderen steeds krijgen, of is dit volledig op gevoel van de leerkracht?

  3. Marloes zegt:

    Hoi,
    Wellicht zie ik iets over het hoofd of zie ik het nog niet helemaal voor me. Op welke basis baseer je de bezoekers zodat de leerlingen weten wat hun inkomsten zijn? Het lijkt mij een leuke opdracht.

    • Judith Jansen-Vermeulen zegt:

      ik kies ervoor om dit niet vast te leggen. Ik denk altijd aan wat ik wil dat de leerlingen leren. Hierop baseer ik dan de cijfers. Denk dus na over jouw groep, welke getallen zijn jullie mee bezig (geweest?) -> tientallen, honderdtallen, duizendtallen……

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.