De afgelopen weken heb in mijn groep het boek Igor – beer in nood voorgelezen. Igor wordt in het wild gevangen en komt terecht in de mensenwereld, waar hij wordt getraind om mensen te kunnen vermaken.
Recensie: Igor
Het verhaal
Igor woont samen met zijn moeder en broertje Wadja in het bos. Moeder leert Igor en Wadja hoe ze moeten overleven. Ze leren voedsel te verzamelen, vissen en voor zichzelf zorgen. Dan is er gevaar in het bos. Er is een vreemd dier in het bos en een hard geluid dat klinkt als onweer.
Igor wordt later wakker in een klein hol met allemaal dunne bomen eromheen. Igor krijgt af en toe wat te eten, maar ook een groot raar voorwerp in zijn neus. Ook wordt Igor regelmatig op een warme plaat gezet terwijl er iemand op een trommel slaat. Igor gaat dan als vanzelf dansen. Ook krijgt Igor regelmatig stokslagen en wordt getroost met een ruwe, natte tong. Op een gegeven moment wordt Igor aan een ketting meegenomen en ziet hij allemaal dunne dieren om zich heen. Dan wordt er weer op de trommel geslagen. Dit gaat vele dagen achter elkaar zo door, totdat Igor zijn poot bezeert en niet goed meer kan lopen………
Mijn mening
Het boek is een heel bijzonder boek. Rindert Kromhout heeft dit op waarheid gebaseerde verhaal geschreven over dansberen in Oost Europa. Hij heeft hiervoor veel beren bestudeerd. Dit kun je ook merken in het verhaal.
Het boek is geschreven vanuit de ik persoon, Igor. Dit betekent ook dat de omgeving van Igor niet de bekende namen krijgt zoals wij mensen deze kennen en benoemen. Igor ziet mensen als dunne dieren, omschrijft een kooi als een grijs hol met dunne boomstammen en een washand is een ruwe natte tong. Ik ben tijdens het voorlezen dan ook regelmatig gestopt, om aan mijn leerlingen te vragen wat Igor nu eigenlijk meemaakte of bedoelde. Dit boek leent zich goed voor dergelijke begrijpend luistervragen.
Met de aankoop van dit boek steun je ook stichting Alertis, een organisatie die zich ontfermt over gevangengenomen bruine beren. Na het lezen van het boek hebben wij ook gesproken over het Berenbos in Ouwehands Dierenpark. Na de vakantie vertelde al één van mijn leerlingen dat ze deze dierentuin in de vakantie hadden bezocht.
Lesideeën
Begrijpend luisteren en begrijpend lezen
- Dit boek leent zich goed voor begrijpend luistervragen. Zo kun je regelmatig het verhaal stilleggen om te vragen wat Igor (de ik-persoon) meemaakt of ziet.
- Laat de leerlingen het verhaal in hun eigen woorden samenvatten aan de hand van de drie verschillende plekken waar het verhaal zich afspeelt: het bos, het hol en het Berenbos.
Mini-leesles
- Lees vanaf bladzijde 15 ‘Het werd zomer’ tot en met bladzijde 16 ‘ ……voelde Igor dat zijn moeder nog steeds van hem hield’. In dit stukje van het verhaal is het zomer. Herken jij één of meerdere seizoenen in je boek? Welke seizoenen? Hoe herken je deze seizoenen?
- Lees vanaf bladzijde 27 ‘Toen Igor wakker werd’ tot en met bladzijde 28 ‘…. van een specht in een boomstam’. Igor heeft pijn in dit fragment. Heeft jouw hoofdpersoon ook pijn? Waardoor heeft jouw hoofdpersoon pijn?
Creatief
- Laat de leerlingen in tekeningen het verhaal van Igor verbeelden, gebruik hiervoor ook weer de drie verschillende plekken waar het verhaal zich afspeelt: het bos, het hol en het Berenbos.
- Laat de leerlingen een stripverhaal maken van drie bladzijden van dit verhaal.
Excursie
- Na het voorlezen van dit boek is een excursie of schoolreis naar Ouwehands Dierenpark in Rhenen (met het Berenbos) natuurlijk enorm leuk.
Over het boek
Titel: Igor – beer in nood
Schrijver: Rindert Kromhout
Uitgeverij: Leopold
Jaar van uitgave: 2007
Andere kinderboeken recensies op juf-judith.nl