Met behulp van dobbelstenen kunnen leerlingen aan de slag met prikkelende vragen over een tekst van begrijpend lezen. Op deze manier kunnen de leerlingen de tekst weer eens anders verwerken.
Begrijpend lezen dobbelspel
Benodigdheden
- een begrijpend leestekst die gezamenlijk met de leerlingen is gelezen
- per tweetal een tienkantige dobbelsteen
- per tweetal een begrijpend lezen dobbelspel
Werkwijze
Bespreek eerst klassikaal de tekst van begrijpend lezen en lees gezamenlijk de hele tekst goed door. Tijdens dit bespreken en doorlezen heb je aandacht voor het les- en het leesdoel van de les. Laat de leerlingen daarna plaatsnemen in een tweetal. Vertel de leerlingen dat ze om en om moeten dobbelen. Degene die met de dobbelsteen dobbelt moet de door hem gedobbelde vraag beantwoorden. Dobbel je meerdere keren hetzelfde? Dat geeft niet, want er zijn meerdere antwoorden mogelijk.
Laat de leerlingen de antwoorden opschrijven. Op deze manier ontstaat er een grote lijst met vragen over de tekst. Deze kunnen dienen als een tweede opdracht bij de tekst waarmee duidelijk wordt of de leerlingen de tekst echt hebben begrepen. Ook is het voor de leerlingen natuurlijk erg leuk om hun eigen vragen terug te horen.