Ken je dat, dat je graag een gesprek wilt voeren met een leerling om achter zijn of haar onderwijsbehoeften te komen, maar dat het gesprek niet echt lukt….. Ik vind dat erg frustrerend. Bij mijn favoriete onderwijsboekenuitgeverij Pica ontdekte ik de ‘Wijzer in onderwijsbehoeften’ In deze recensie vertel ik je graag over dit hulpmiddel en hoe ik het inzet.
Recensie: Wijzer in onderwijsbehoeften
Wat is ‘Wijzer in Onderwijsbehoeften’?
Ik ben voorstander van het voeren van kindgesprekken. Het helpt om een vertrouwensrelatie op te bouwen, zorgt voor informatie over het kind en zorgt ervoor dat het kind eerder naar mij toe durft te komen wanneer het kind ergens mee zit. Met sommige kinderen zijn kindgesprekken voeren echter best wel een uitdaging. De ‘Wijzer in onderwijsbehoeften’ is een hulpmiddel om met een leerling te praten over hoe het gaat en hoe het kind school ervaart. Daarna kan worden gesproken over het gedrag of de werkhouding van de leerling.
‘Wijzer in Onderwijsbehoeften’ bestaat uit een doosje. In het doosje zitten een handleiding en 23 kaarten met daarop allerlei vragen. In de handleiding hebben de auteurs de werkwijze van een gesprek via de ‘Wijzer in Onderwijsbehoeften’ beschreven. Op de kaarten staan op de voorkant tekeningen. Dit is fijn voor de kinderen die visueel sterker zijn, maar ook voor kinderen die niet zo makkelijk over zichzelf praten. Er is immers altijd een gesprek te voeren over wat er op het plaatje staat, en wanneer het gesprek eenmaal begonnen is kan de leerkracht vaak makkelijker bijsturen richting het probleem. Op de achterkant van de kaarten staan hulpvragen voor de leerkracht.
Hoe werkt de ‘Wijzer in onderwijsbehoeften’
In de set zitten vier (roze) kaarten met optionele startvragen, 11 (oranje) kaarten met werkhoudingsvragen en 8 (blauwe) kaarten met gedragsvragen. Als leerkracht of begeleider bereid je een gesprek met de leerling voor door na te denken over de situatie die je wilt veranderen, het gedrag dat je wilt veranderen te beschrijven in een paar korte zinnen en één (of meerdere) bijbehorende kaarten uit te zoeken uit de categorie waarbinnen de situatie valt. Naast de materialen die in het doosje van ‘Wijzer in onderwijsbehoeften’ zitten, kunnen er diverse schema’s en andere hulpmiddelen bij de gesprekken worden gedownload van de website . Voor de leerkracht is er voor iedere kaart extra informatie opgenomen in de bijbehorende handleiding. Deze informatie helpt bij de voorbereiding van het kindgesprek en kan de leerkracht helpen bij het opstellen van een kindplan.
Daarna kan het gesprek gevoerd worden. Het doel van het voeren van een dergelijke gesprekken is het verduidelijken van wat er aan de hand is en het gezamenlijk benoemen van een onderwijsbehoefte van de leerling. Hierna wordt er gezocht naar een haalbare aanpak en wordt er gezamenlijk een plan gemaakt. Tussendoor wordt de uitvoering en werking van het plan regelmatig gecheckt door de leerkracht. Uiteindelijk wordt het plan gezamenlijk geëvalueerd.
Mijn mening
Ik heb de ‘Wijzer in Onderwijsbehoeften’ inmiddels een aantal keren gebruikt. De startvragen zijn plezierige hulpmiddelen om aan het begin van het schooljaar met ieder kind een kindgesprek te voeren. Op deze manier kunnen de leerkracht en het kind ongedwongen met elkaar kennis maken. De oranje en blauwe kaarten zijn krachtige hulpmiddelen die de leerkracht helpen om niet het storende element van het gedrag te zien, maar de hulpvraag die hierachter zit. De bijbehorende handleiding geeft daarnaast voldoende informatie om als leerkracht, op een positieve oplossingsgerichte manier, samen met het kind aan de slag te gaan om het storende gedrag te laten verdwijnen.
Ik vond de ‘Wijzer in Onderwijsbehoeften’ en heel praktisch en plezierig hulpmiddel bij het voeren van kindgesprekken en blijf deze ook zeker gebruiken .