Aan de slag met automatiseren

Kerndoel 27 van het basisonderwijs gaat over automatiseren. Het automatiseren blijkt echter nog lang niet bij alle leerlingen voldoende te zijn. Wat is het automatiseren eigenlijk en hoe kunnen we hier in de klas meer aandacht aan schenken?

Het belang van automatiseren

Automatiseren is het routinematig uitvoeren van rekenhandelingen. Wanneer een leerling de tafels en optellen en aftrekken tot 20 heeft geautomatiseerd, hoeft hij het werkgeheugen minder te belasten bij het uitrekenen van opgaven die complexer zijn. Hierdoor blijft een groot gedeelte van het geheugen beschikbaar voor het uitvoeren van de rekenhandelingen die niet geautomatiseerd zijn.

Ik schreef dit blog voor jufmaike.nl, hier kun je het hele blog lezen.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.