Eén hele dag, in het teken van groepsvorming en gedrag. Halverwege het vorige schooljaar ontstond dit idee bij de directeur en de twee gedragsspecialisten op school, waarvan ik er één ben. We hebben veel overlegd over de invulling van de dag. Het doel was duidelijk: leerlingen, leerkrachten en ouders gezamenlijk een streep laten zetten onder wat was en de ‘nieuwe’ regels in het spotlicht zetten.
De tweede dinsdag van dit schooljaar was het zover. Van half negen tot twee uur is er in de klassen gewerkt aan activiteiten om een positieve groepsvorming te bevorderen. Activiteiten waren afkomstig uit de methode voor sociale vorming, het boek ‘Wij zijn een groep’, het boek ‘Grip op de Groep’ en van pinterest. In iedere groep kwamen ‘s morgens twee zeer bijzondere leerlingen (collega’s) langs die met een toneelstukje de leerlingen wezen op de regels uit de grondwet van school. Want op de tafel zitten, spullen van anderen afpakken en kapot maken en het aanspreken van volwassenen met jij, dat kan toch niet?
Voor de lunch was het de bedoeling dat ieder kind iets mee zou nemen: brood, beleg, boter, melk, sap, eieren en nog veel meer. Gezamenlijk genieten van een lunch waarbij ieder zijn inbreng heeft gehad. Daarnaast was het de bedoeling dat gedurende deze dag iedere leerkracht zorg zou dragen voor een mooie klassendeur en dat iedere leerling iets zou maken voor de ouders die ‘s avonds in de groepen zouden komen kijken.
De groepsdeur van onze groep is versierd met de namen van leerlingen in graffitiletters en de kinderen hebben elkaar omgetrokken op een A1 papier, zodat de ouders ‘s avonds hun eigen kind mee naar huis konden nemen, in 2D variant….. dat dan wel.
De avond begon voor ons als leerkrachten met een maaltijd waarbij Peter Mol, orthopedagoog en auteur, ons op een humoristische wijze liet nadenken over gedrag en Passend Onderwijs. Na de maaltijd en lezing kwamen de ouders binnen die door de leerkrachten werden voorzien van een kopje koffie of thee. Vervolgens hield Peter Mol een toespraak voor ouders. De onderwerpen waren enigszins gelijk, maar het gezichtspunt verschoof van leerkrachten naar ouders, waardoor mijns inziens leerkrachten en ouders bij elkaar komen. Ouders kijken immers naar hun kind, leerkrachten naar de hele klas.
Na de lezing (een aanrader!) was het tijd voor een nieuwsjaarsborrel in de klas. Een informele kennismaking met de ouders onder het genot van een glaasje fris, en wat te knabbelen. De belangrijke informatie, die we normaal altijd vertellen tijdens de informatieavond in de eerste weken van het schooljaar, is dit jaar meegegaan op papier. Zo krijgen ouders niet teveel informatie tegelijk en hopen we te hebben ingezet op de relatie tussen de ouders en de leerkrachten.
Nog wat ideeën van leuke groepsdeuren (credits voor mijn collega’s):