Ouder-kindgesprekken

Onderzoek van Hattie (2013) toont aan dat leerlingen gemotiveerder zijn wanneer ze betrokken worden bij het bepalen van de doelen. Op steeds meer scholen in de omgeving hoor ik dan ook dat men ouder-kindgesprekken invoert. Bij ons op school gebruiken we dergelijke gesprekken al enkele jaren en ik vertel je graag hoe wij dit vorm geven.

Leerkrachtvaardigheden

Het voeren van een ouder-kindgesprek vereist naar mijn idee andere vaardigheden. Ik vind het heel belangrijk om tijdens dit gesprek het kind centraal te stellen. Juist door hem/haar welkom te heten en aan te geven dat hij/zij nu de belangrijkste gesprekspartner is kun je zicht krijgen op de beleving, mening en ideeën van het kind. Een ouder-kindgesprek kan daardoor wat mij betreft niet gevoerd worden in de reguliere 10 minuten, op onze school hebben we er dan ook voor gekozen om voor deze gesprekken 15 minuten uit te trekken.

Ik heb dit blog geschreven op jufmaike.nl. Het gehele blog kun je hier lezen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.