Gewenst gedrag stimuleren – werkhoudingsladder

Gewenst gedrag stimuleren…. Dit kun je doen door het gewenste gedrag inzichtelijk te maken. Ik doe dit graag met de werkhoudingsladder.

Gewenst gedrag stimuleren – werkhoudingsladder

Werkhoudingsladder

Met behulp van de Werkhoudingsladder kun je gedrag en werkhouding overzichtelijk in beeld brengen.  Iedere leerling heeft een  houten wasknijper waarop zijn of haar naam staat. De werkhoudingsladder hangt gelamineerd op een zichtbare plek in de klas.  Bij storend  gedrag of wanneer er niet wordt gewerkt zakt de wasknijper naar beneden en bij goed gedrag kan de wasknijper omhoog.  Bij iedere term op de ladder staat ook een opmerking. Op deze manier  legt de ladder direct uit wat er van de leerling wordt verwacht/gezien op dit  ladder niveau.

Belonen

Leerlingen die een superdag gehad hebben krijgen een stempel/sticker of handtekening op hun spaarkaart. Wanneer deze spaarkaart vol is mogen ze een kaartje uit het bakje met  beloningskaartjes trekken . Dit werkt bij bijna alle leerlingen  motiverend  en stimuleert het gewenste gedrag.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.